Ik heb in het verleden GTX 1080 SLI gehad en ben toen geĂĽpgraded naar 2080 Ti SLI. 2080 Ti is 70% sneller stock vs stock, maar heeft ook veel overklokruimte en een groot nadeel van SLI is dat het niet zo veel schaalt met OC, dus het eindresultaat was dat 2080 Ti OC net zo goed was als GTX 1080 SLI met 1,85x scaling, dus ze hebben in principe dezelfde theoretische prestaties, wat 1080 SLI volledig ongeldig maakte omdat 2080 Ti dit prestatieniveau overal had, in tegenstelling tot SLI. Dus zelfs 2080 Ti is beter dan 1080 SLI, laat staan Ampere of Lovelace. En dat is nog voordat we de feature set zoals RT, DLSS, DLDSR, etc. overwegen. De GTX 1000-serie moet nu als grondig verouderd en ontoereikend worden beschouwd, nog voordat we het over SLI hebben, zelfs voor oudere games.
De enige geldige SLI-opstelling is, of was tenminste tot nu toe dat Lovelace uitkomt, 2080 Ti SLI, vanwege NVLink en CFR-SLI. Veel games die voorheen scaling/frame pacing problemen hadden, hebben ze niet meer, en CFR-SLI maakt het mogelijk om SLI te draaien in games die het voorheen niet hadden of degenen te repareren die slechte profielen hadden. Ik heb deze opstelling nu en vooral CFR-SLI was geweldig, ik heb veel games gespeeld die nog nooit SLI hadden en veel games gerepareerd die erg problematisch waren met traditionele AFR, dus het bleek zeker beter te zijn dan Ampere te nemen voor de specifieke selectie van games die ik heb gespeeld, ik kon dingen doen waar Ampere nergens in de buurt van in staat was. Hoewel dit volledig afhangt van de selectie van games, kan hetzelfde worden gezegd voor RT ten gunste van Ampere, en hoe je het hebt ingesteld, er zijn een heleboel dingen die erg mis kunnen gaan. Ik zal niet eens ingaan op wat precies, want het is toch voorbij.
Zelfs voor mij met 2080 Ti SLI is het tijd voor een volledige systeemrebuild, zo ver reikt dat alleen de PSU en de behuizing zullen blijven, de tijd om afscheid te nemen van Pascal SLI was 4 jaar geleden. Het verkopen van die 1080's en zelfs een 3060 Ti krijgen zou veel beter zijn, laat staan iets high-end.
Time Spy is geen erg goed vergelijkingspunt, draai in plaats daarvan een SLI-compatibele game op zowel 1080's als 3080 Ti en zie en voel vooral het verschil. Zelfs in het beste scenario zullen deze 1080's nergens in de buurt komen van 3080 Ti OC. En draai dan DLDSR+DLSS Quality en vergelijk met 1080's native TAA. Nog steeds hogere prestaties en tegelijkertijd een enorme toename van de beeldkwaliteit. 1080's zouden nergens in de buurt komen van de Quality/FPS-verhouding van 3080 Ti, zelfs als SLI in elke game zou werken.