Overclock.net banner
5,121 - 5,140 of 10,289 Posts
Beste cinebench score tot nu toe, ik krijg de beste resultaten met beide cppc's uit 🤷‍♂️
15272 multi
View attachment 2599937
CPPC uit - het beste voor CB23 misschien, maar niet het beste voor dagelijks gebruik en gamen. Vooral sommige zware CPU-titels presteren het best met beide CPPC's aan.
Maar natuurlijk, als je alleen CB23-benchmarks speelt, houd ze dan uitgeschakeld.

@Fight Game *** litle noisy you have delta wings?
Dat is een rapportageprobleem met hwinfo. De pc is volledig stil in rust en nauwelijks merkbaar bij volle belasting. Goed dat je het zegt, ik heb er nooit zoveel aandacht aan besteed omdat het stil was en de temperaturen goed waren. Ik heb net deze Arctic Freezer 240 (i, niet ii) onderzocht en het lijkt een veelvoorkomend probleem te zijn.

• Rep+
Reactions: PhoenixTank
Conductonaut op de X3D gesmeerd. De idle-temperaturen zijn nu in feite ambient +4 ongeveer. Extreem laag en zeer gelijkmatig tussen de cores. Echter, bij 102,25 all core is het nog steeds erg heet onder belasting. 120w 1.224v brengt het tot 78c in R23. Ik zal ook testen met normale BCLK -30 CO 1.114v. Het is waarschijnlijk iets koeler, maar niet schokkend veel.

CPPC uit - het beste voor CB23, maar niet het beste voor dagelijks gebruik en gamen. Vooral sommige zware CPU-titels presteren het best met beide CPPC's aan.
Maar natuurlijk, als je alleen CB23-benchmarks speelt, houd ze dan uitgeschakeld.
Ik zie echt geen betere resultaten met cppc aan.
Alles wat ik speel zijn CPU-gebonden games, met beide cppc's uit krijg ik in alle games een betere 1%.
Ik heb hier al vele uren aan besteed om dit te testen.
Deze prestatiewinst wordt weerspiegeld in Cinebench.

De tests die werden gebruikt om te bepalen of cppc aanbevolen is, waren gebrekkig of mijn systeem gedraagt zich anders.

Ik heb net een 5800x3D opgehaald van de 5600X. Ik heb de aanbevelingen in de eerste post toegepast, maar CPPC Preferred Cores ingeschakeld gelaten.

Op ASUS B550-F Gaming 2604 BIOS met 1.2.0.6b.

Hier zijn mijn resultaten stock met Kraken X62 AIO: Cinebench 14445.
Image

Daarna met PBO Tuner -30 UV naar alle cores: Cinebench 14961
Image

Ik denk dat PBO Tuner niet automatisch wordt toegepast na herstarts, zal waarschijnlijk de setup opnieuw doorlopen. Na herstarts open ik de app en alle cores staan weer op 0.

Ik speel comp FPS zoals Apex en heb veel betere lows gezien in vergelijking met de 5600X. Ik kon vaak 240 halen, maar met de 5800x3D in de drop ship en andere gebieden waar ik naar 150-165 zou zakken, zie ik 200+ of gewoon 240.

Ik heb net een 5800x3D opgehaald van de 5600X. Ik heb de aanbevelingen in de eerste post toegepast, maar CPPC Preferred Cores ingeschakeld gelaten.

View attachment 2600064

View attachment 2600065

Ik denk dat PBO Tuner niet automatisch wordt toegepast na herstarts, zal waarschijnlijk de setup opnieuw doorlopen. Na herstarts open ik de app en alle cores staan weer op 0.

Ik speel comp FPS zoals Apex en heb veel betere lows gezien in vergelijking met de 5600X. Ik kon vaak 240 halen, maar met de 5800x3D in de drop ship en andere gebieden waar ik naar 150-165 zou zakken, zie ik 200+ of gewoon 240.
Je board heeft CO in de BIOS met de nieuwste 2803 en 2806 BIOS. PBO2 Tuner is niet nodig. Als je PBO2 Tuner bij het opstarten wilt, maak dan gewoon een taakplanner-item om de core -waarden in te stellen. De gids staat op PBO2 Tuner GitHub.

Het vloeibare metaal heeft zeker geholpen. Het bereikte 77c max package en cores in 2042 zonder ooit kloksnelheden te laten vallen, waar het met MX5 81.6 bereikte en meerdere keren kloksnelheden liet vallen. Mooi. Het koelt nu ook veel sneller terug naar idle en staat consistent slechts 2-4c boven water / omgevingstemperaturen. We zullen zien hoe Conductonaut het op de lange termijn doet, maar het is een vernikkelde waterblock en CPU, dus het zou goed moeten zijn.

Ik heb wel een raar ding. Als ik BCLK 102.25 gebruik met Kombo Strike 2 in BIOS, bevriest het bij het opstarten van Windows op de draaiende cirkel, maar als ik opstart zonder Kombo Strike en -20 instel in PBO2 Tuner eenmaal in Windows, is het helemaal prima en stabiel.. raar. Ach ja.

Je board heeft CO in de BIOS met de nieuwste 2803 en 2806 BIOS. Geen behoefte aan PBO2 Tuner. Als je PBO2 Tuner bij het opstarten wilt gebruiken, maak dan gewoon een taakplanner-item om de core -waarden in te stellen. De gids staat op PBO2 Tuner GitHub.

Het vloeibaar metaal heeft zeker geholpen. Het bereikte 77c max package en cores in 2042 zonder ooit kloksnelheden te laten vallen, terwijl het met MX5 81.6 bereikte en meerdere keren kloksnelheden liet vallen. Mooi. Het koelt nu ook veel sneller terug naar idle en draait consequent slechts 2-4c boven water / omgevingstemperaturen. We zullen zien hoe Conductonaut het op de lange termijn doet, maar het is een vernikkelde waterblock en CPU, dus het zou goed moeten zijn.

Ik heb wel een raar ding. Als ik BCLK 102.25 met Kombo Strike 2 in BIOS gebruik, bevriest het bij het opstarten van Windows op de draaiende cirkel, maar als ik opstart zonder Kombo Strike en -20 instel in PBO2 Tuner zodra ik in Windows ben, is het helemaal prima en stabiel.. raar. Ach ja.
Ik heb dat wel gemerkt, is er niet een EDC-bug of zoiets als je voorbij 1.2.0.6 AGESA gaat? Ben er niet te diep in gedoken. Als er geen probleem is, zal ik waarschijnlijk updaten om het in de BIOS te laten doen, want dat is het gemakkelijkst. Wat de fTPM-problemen betreft die die BIOS-fixes oplossen, ik gebruik nog steeds Windows 10 en heb die voorlopig gewoon uitgeschakeld.

Dat viel me op, is er niet een EDC-bug of iets dergelijks als je voorbij 1.2.0.6 AGESA gaat? Ben er niet te veel in gedoken. Als er geen probleem is, zal ik waarschijnlijk updaten om het in de BIOS te laten doen, omdat dat het gemakkelijkst is. Wat de fTPM-problemen betreft die deze BIOS-fixes oplossen, ik gebruik nog steeds Windows 10 en heb die voorlopig gewoon uitgeschakeld.
Ja, er is een EDC "bug" (meer of minder een feature op dit punt) die de vCore beperkt tot 1.425, maar het heeft helemaal geen invloed op de X3D, aangezien de waarden allemaal vergrendeld zijn voor PBO2 behalve CO.

1.2.0.7 en 1.2.0.8 AGESA zijn perfect stabiel geweest op 4 verschillende boards die ik de laatste tijd heb gebruikt (NZXT N7 B550, Strix B550-A, B550 Unify-X en een Crosshair VIII Hero), dus het zou goed moeten zijn.

View attachment 2600064

View attachment 2600065

zo ongeveer de resultaten die ik krijg met de Z73 360 aio, maar mijn cpu trekt ongeveer 116w voor 80c met bios 1.2.0.7, met bios 1.2.0.6 trekt hij 108watt voor ongeveer 76c, blijf bij 1.2.0.7 omdat ik PBO in bios kan instellen en geen extra dingen in windows hoef te installeren en in games lijken de temperaturen prima en komen niet in de buurt van wanneer hij volledig belast is

De X470 Prime Pro lijkt helaas geen CO-curves onder 1.2.0.8 te hebben, zoals veel boards lijken te krijgen met die AGESA-versie, jammer :( zal me daaraan moeten houden op pbotuner.
Als je het niet erg vindt, zou je dan een paar vragen kunnen beantwoorden voor dat bord met een X3D? Info hierover en de vergelijkbare X470-F die ik gebruik is schaars, plus het ontbreken van een goede flashback-functie zou de zaken kunnen bemoeilijken.
1) Met betrekking tot CO, ontbreekt het dan bij alle 1.2.0.8/7/6b?
2) Staan er PPT/EDC/TDC-aanpassingen toe?
3) Tot slot: staan er op zijn minst een negatieve vcore-voltage-offset toe?
Bedankt!

Als je het niet erg vindt, zou je dan een paar vragen kunnen beantwoorden voor dat bord met een X3D? Info erover en de vergelijkbare X470-F die ik gebruik is schaars, plus het ontbreken van een goede flashback-functie zou de zaken kunnen compliceren.
1) Met betrekking tot CO, ontbreekt het dan in alle 1.2.0.8/7/6b?
2) Staan er PPT/EDC/TDC-aanpassingen toe?
3) Tot slot: staan er op zijn minst een negatieve vcore-spanningsoffset toe?
Bedankt!
Ik heb dezelfde cpu en X470 Prime-combinatie.
1. Ja, CO-optie in Bios ontbreekt voor X3D. Ik heb het getest in 1.2.0.8/7.
2. 1.2.0.8 staat PPT/EDC/TDC-aanpassingen toe. Maar instellingen staan op een andere plek. Advanced>AMD CBS>NBIO Common Options> XFR Enhancement>Accepted>Precision Boost Overdrive> verander naar Manual.
3. Ik weet niet meer hoe het was met 1.2.0.7, maar in .8 Ai Tweaker> VDDCR CPU Voltage>Offset-modus.

Ik hoopte dat 1.2.0.8 CO zou brengen, maar helaas was dat niet zo.

Ik heb dezelfde cpu en X470 Prime-combinatie.
1. Ja, CO-optie in Bios ontbreekt voor X3D. Ik heb het getest in 1.2.0.8/7.
2. 1.2.0.8 staat PPT/EDC/TDC-aanpassingen toe. Maar instellingen staan op een andere plek. Advanced>AMD CBS>NBIO Common Options> XFR Enhancement>Accepted>Precision Boost Overdrive> wijzig naar Manual.
3. Ik weet niet meer hoe het was met 1.2.0.7, maar in .8 Ai Tweaker> VDDCR CPU Voltage>Offset mode.

Ik hoopte dat 1.2.0.8 CO zou brengen, maar helaas was dat niet zo.
Bedankt. Ik vreesde dat de reguliere vcore neg. offset optie zelfs genegeerd zou worden op een X3D, aangezien Asus oudere boards op meer manieren lijkt te beperken dan 5XX series. Vergeten te vragen of de iets lagere voltage bug na slaap nog steeds aanwezig is, aangezien sommige gebruikers hogere CB scores zagen na het hervatten van slaap op oudere agesas zoals 1.2.0.7 met verschillende mb+X3D combinaties.
Het duurt nog een paar weken voordat ik een X3D op mijn board kan proberen, maar met je info kan ik denk ik veilig direct naar 1.2.0.7/8 gaan.

Ja, er is een EDC "bug" (min of meer een feature op dit punt) die de vCore beperkt tot 1.425, maar het heeft helemaal geen invloed op de X3D, aangezien de waarden allemaal vergrendeld zijn voor PBO2 behalve CO.

1.2.0.7 en 1.2.0.8 AGESA zijn perfect stabiel geweest op 4 verschillende boards die ik de laatste tijd heb gebruikt (NZXT N7 B550, Strix B550-A, B550 Unify-X en een Crosshair VIII Hero), dus het zou goed moeten zijn.
Bedankt voor de heads-up. Ik ben verder gegaan en heb 2806 (1.2.0.7) geflasht en Cinebench opnieuw uitgevoerd met de -30 offset in BIOS in plaats van PBO Tuner.

Hier zijn de resultaten: Cinebench 14.644
Image

Vergeleken met PBO Tuner: 317 lagere R23-score (199 verbetering ten opzichte van stock 1.2.0.6b), Core VID hoger op 1.181V vs 1.156V, maximale kloksnelheid op alle cores lager op 4.442MHz vs 4.450MHz, hogere maximale core temp 80.3C vs 78.0C.

Verwachtte dat de resultaten min of meer identiek zouden zijn. PBO Tuner setup op 1.2.0.6b lijkt echter de overhand te hebben. Het is over het algemeen nog steeds vrij dichtbij.

Vergeten te vragen of de iets lagere spanningsfout na slaap nog steeds aanwezig is, aangezien sommige gebruikers hogere CB-scores zagen na het hervatten van slaap op oudere agesas zoals 1.2.0.7 met verschillende mb+X3D-combinaties.
Een snelle test gedaan in CB23, MC/SC
Nieuwe opstart - 14580/1482
Na slaap - 14908/1474

Dus ik neem aan dat de spanningsfout na slaap nog steeds aanwezig is.

5,121 - 5,140 of 10,289 Posts