Overclock.net banner

Absolute beste vloeistofkoeling voor de 7950X

8.4K views 33 replies 13 participants last post by  zzztopzzz  
#1 · (Edited)
Ik throttle boven de 95c (107c) bij het draaien van Cinebench 23/24 en al mijn games/apps zijn in orde. Ik ben momenteel luchtgekoeld met een Noctua D15. Het kan me niet schelen of er een LCD is - neem het of laat het en wit is uit den boze. Grote ventilatoren zijn prima, want ik zit in een Lian Li mid-server case. Kosten zijn geen factor (zelfstandige unit - geen multi-unit pompen). Ik zou graag reacties willen van echte vloeistof CPU-gebruikers; d.w.z. voor- en nadelen. Bedankt bij voorbaat. 👍

#2 ·
#5 ·
"Kosten zijn geen factor"? Als je het echt meent, doe dan een aangepaste lus met zoveel rads als je kunt plaatsen...
merci mais c'est fini
Bedankt, maar dat is voorbij. Ik bedoelde te verwijzen naar "bevatten" eenheden. Niet in de technische stemming.

#6 ·
Beter twee Curve Optimizer met minwaarden doen

#8 ·
#11 ·
Ik throttle boven 95c (107c) bij het draaien van Cinebench 23/24 en al mijn games/apps zijn in orde. Ik ben momenteel luchtgekoeld met een Noctua D15. Het kan me niet schelen of er een LCD is - neem het of laat het en wit is uitgesloten. Grote ventilatoren zijn prima, want ik zit in een Lian Li mid-server case. Kosten zijn geen factor (zelfstandige unit - geen multi-unit pompen). Ik zou graag reacties willen van echte vloeistof CPU-gebruikers; d.w.z. voor- en nadelen. Bedankt op voorhand. 👍
Heb je deze pc gebouwd om Cinebench 24/7 te draaien? Zo niet, maak je dan geen zorgen. Als al je games en apps in orde zijn, blijf dan je D15 gebruiken.

#13 ·
Heb je deze pc gebouwd om Cinebench 24/7 te laten draaien? Zo niet, maak je dan geen zorgen. Als al je games en apps in orde zijn, blijf dan je D15 gebruiken.
Nee, want het is duidelijk een gamer. Cinebench zou moeten draaien en het is nu mijn doel, een uitdaging als je wilt. Ik neig nu naar de Corsair H150i-serie. Sommigen zeggen dat het de IHS is, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd. Ik ga de enkele stip proberen, ongeveer de grootte van een rijstkorrel, en kijken wat er gebeurt.

#19 ·
Het is belangrijk om op te merken dat montage tegenwoordig een groter verschil maakt dan in het verleden, vanwege dingen als de offset warmtebron op AMD CPU's en het ongelijke buigen van Intel CPU's in de standaard socket. Dit betekent dat een bepaalde koeler anders kan presteren op een AMD CPU dan op een Intel CPU, zelfs als beide dezelfde thermische belasting afgeven. Je kunt een Intel prestatietest niet gebruiken om in te schatten hoe een koeler zal presteren op een AMD CPU of andersom.

#22 ·
De koelsituatie is verholpen. Draad gesloten.

• Rep+
Reactions: Paradigm Shifter
#23 ·
Nou, om die persoon te zijn, zei je bevatte.

#24 ·
Vroeger werkte ik dagelijks met LHe in een wetenschappelijke omgeving. Er zijn bedrijven die cryostaten met gesloten kringloop van LHe op maat maken voor wetenschappelijke doeleinden. Ik ben er vrij zeker van dat als je er genoeg geld in steekt, ze een CC LHe-gebaseerde cascade-opstelling zouden maken, omdat ze al CC-cryostaten hebben voor tientallen doeleinden. Je zou niet echt uitkomen op 4,2K, maar je zou er waarschijnlijk in slagen om zonder belasting rond de 20-40K te komen. Beter nog, een cilinder He zou een hele tijd meegaan, dus je zou niet zoals bij een cryostaat met continue flow $5000 per week aan LHe kwijtraken.

Hoewel ik alle pogingen om de grenzen van de technologie te verleggen interessant vind, vind ik het erg vervelend om te zien dat LHe op zo'n manier wordt verspild, omdat we nog ver verwijderd zijn van supergeleiders bij kamertemperatuur en MRI een nogal belangrijke medische techniek is.

#31 ·
De offset-bevestiging zou helpen, maar de beperkingen van 6 heatpipes worden echt merkbaar met de meer energieverslindende moderne CPU's en ik vermoed dat de lagere luchtsnelheid van de 140 mm ventilatoren op de D15 niet helpt. Het vermogensverschil tussen een 5900X en 7950X is ook behoorlijk aanzienlijk - een volle 100W standaard. De grotere vermogensdichtheid van nieuwere CPU's betekent ook dat meer heatpipes de prestaties niet per se zullen verbeteren. Wat de daadwerkelijke heatsink betreft, zijn fin-gebaseerde geforceerde convectie heatsinks afhankelijk van de luchtsnelheid om een turbulente stroming over de vinnen te creëren om de warmteoverdracht te maximaliseren, en hoewel de totale massa luchtstroom typisch bijdraagt aan een hogere luchtsnelheid, gaat het bewegen van die lucht over een groter dwarsdoorsnedeoppervlak die impact op de luchtsnelheid tegen. Ik vermoed dat dat de reden is waarom koelers zoals de 6-pipe Peerless Assassin onlangs de D15 verslaan, maar het is slechts een gok.

In ieder geval bieden AIO's veel mogelijkheden om deze beperkingen te omzeilen en zijn over het algemeen logischer voor onderdelen met een hoog vermogen. Uiteraard zullen custom loops nog meer doen, maar AIO's zijn een goede middenweg.

#32 · (Edited)
De iCUE H170i ELITE CAPELLIX XT is gearriveerd en ik ben bezig het ding in elkaar te zetten. Ik keek echt even goed naar die 3 enorme 420 mm ventilatoren. De radiator is groot en zwaar en gaat gewicht toevoegen aan een al zware Lian Li Lancool III behuizing. Genoeg ruimte in die behuizing, en daarom heb ik hem gekocht. Zodra ik de talloze bevestigingsmaterialen voor de koelpad heb uitgezocht, ga ik ermee aan de slag. Op dit moment hoop ik dat ik de mobo niet hoef te verwijderen, want dat zou een flinke klus zijn. Trouwens, ik heb een coupon van 10% van Tom's gebruikt en ongeveer $22 bespaard bij Corsair. De verpakking was ook geweldig en ze hebben UPS gratis verzonden.

Late edit: Na verdere inspectie moet de behuizing uit elkaar. Het bovenpaneel en het voorpaneel moeten los van elkaar. Ik heb nog niet vastgesteld of de mobo eruit moet, maar ik denk dat de pomp op de oude D15-beugel gemonteerd zal worden. Ik heb echt geen zin in een complete rebuild, maar ik zal doen wat nodig is. Gewicht is een probleem, maar dat wist ik vanaf het begin.

#33 ·
iCUE H170i ELITE CAPELLIX XT voortgangsrapport:

De radiator en bijbehorende ventilatoren zijn geĂŻnstalleerd, samen met het bevestigen van de pomp op de CPU. Er was geen millimeter speling om de radiator samen met zijn 3 420 mm ventilatoren in de bovenkant van de Lian Li III-behuizing te wringen. Het past wel, maar het is erg krap en er schuurt of wrijft niets. De enkele 420 mm ventilator van de behuizing, direct achter de CPU-bevestiging, moest permanent worden verwijderd om ruimte te maken voor de radiator. Het hardwaregedeelte is dus voltooid en ik ben nu bezig met de bijbehorende bedrading. De 9 ventilatoraansluitingen gaan naar een meegeleverde hub die op zijn beurt netjes wordt aangesloten op een HD-connector van het systeem. De hub wordt geleverd met een zelfklevende pad zodat deze op een handige plek kan worden geplaatst. De hub moet ook worden aangesloten op een USB-connector van het moederbord. Hier ben ik nu, want ik moet de Suprim Liquid X verwijderen om toegang te krijgen tot de rand van het moederbord op de X670E Tiachi, en daar bevindt zich de enige beschikbare USB-connector. Ik moet de vloeistofleidingen en de 12VDC-connector met handschoenen behandelen. Veel onderbrekingen in huis, want er wordt verbouwd en de wederhelft heeft altijd wel iets nodig. Ik hoop het dit weekend samen met enkele testresultaten aan de praat te krijgen.

#34 ·
De iCUE H170i ELITE CAPELLIX XT is nu geĂŻnstalleerd en volledig operationeel. De pc staat nog op mijn werkbank en is aangesloten op een Asus Strix 27" 4K-monitor. Niets is overklokt, maar ik heb R23 gedraaid en de enkele kern kwam nooit in het zweet en de multicore kwam uit op 91c. Dus, probleem opgelost (tot nu toe). De ventilator- en radiatorassemblage gleed er zonder problemen in, behalve dat de Lian Li-behuizingsventilator permanent verwijderd moest worden (dit zou de ventilator dichtst bij de CPU zijn). De bedrading, hoewel in principe ongecompliceerd, kostte enige moeite om er netjes uit te laten zien in de behuizing. De setup wordt geleverd met een kleine monteerbare hub-blok die 12 ventilator- en ventilatorlichtaansluitingen heeft. Er is de gebruikelijke CPU-ventilatoraansluiting die van de pompblok komt en rechtstreeks naar de rand van het moederbord (CPU-ventilator) gaat, dan een andere kabel van de pompblok naar de hub, blijkbaar voor het Corsair-logo op de pomp zelf. De hub-blok heeft ook een kabel naar een USB-poort aan de rand van het moederbord en een andere naar een HD-voedingskabel. Het is allemaal redelijk weggestopt en ziet er goed uit. Er is Corsair-software beschikbaar voor deze setup, maar ik heb deze nog niet gedownload.

Terwijl deze vrij zware doos op de bank staat, krijgt hij een langverwachte schoonmaakbeurt van binnen en van buiten. Ik heb de BIOS niet meer bijgewerkt sinds Hector een pup was (en hij is nu een grote oude hond). Als je een ASRock X670E Taichi-moederbord en een 7950X CPU-combinatie hebt, zou ik je BIOS-instellingen voor de CPU en RAM op prijs stellen. Ik ben niet van plan mijn 4090 te overklokken. Mijn RAM is GSkill 6000 4x16 (zal het nooit op 6200 of 6400 kunnen krijgen - gebrek aan vaardigheden, neem ik aan).

Zodra hij weer volledig online is, zal ik enkele R23/24-benchmarks plaatsen, evenals enkele andere.

Attachments