In de hoop wat advies te krijgen over mijn pogingen om mijn RAM te overklokken in mijn Ryzen-build. Ik ga maar voor 3200 MHz, wat volgens mij gemakkelijk haalbaar zou moeten zijn met een goede RAM-kit. Ik heb wel eens met het overklokken van RAM op Intel X99- en Z370-systemen gespeeld, maar ik ben zeker geen expert. Ik ben op zoek naar advies over welke timings ik moet versoepelen of aanscherpen, voltages, terminatie-impedanties, CAD BUS-instellingen en al het andere dat ik kan doen om deze DIMM's stabiel te krijgen op 3200 MHz (wat geen agressief doel is!).
Hardware, BIOS en OS:
Geschiedenis:
Ik heb deze Ryzen-rig een paar maanden geleden gebouwd. Ik kocht de RAM-kit in 2019, voordat 3800 MHz de "sweet spot" werd voor Ryzen 5000-serie CPU's. Nu wou ik dat ik een snellere kit had gekocht, maar deze DIMM's zijn Samsung B-Die, CL14, dus ik zou ze in ieder geval zonder al te veel problemen op 3200 MHz moeten kunnen laten draaien. 3600 MHz of 3800 MHz kan een toekomstig doel zijn als ik stabiel kan worden op 3200 MHz. Nadat ik het een tijdje op voorraad had laten draaien, besloot ik DOCP in te schakelen. Daarna merkte ik af en toe WHEA-fouten op - altijd Event ID 19 - corrigeerbare fout, en altijd APIC ID:0.
Het XMP-profiel zette net primaire timings op 14-14-14-34, tRFC 560 (350ns), VDIMM 1.35. Ik dacht dat het XMP-profiel misschien wat meer VDIMM nodig had en/of misschien wat secondaries getweakt. Dus ik las over het overklokken van RAM in Ryzen-systemen, downloadde de Ryzen DRAM Calculator (v1.7.3) en begon te proberen 3200 MHz te laten draaien zonder WHEA-fouten. Mijn uiteindelijke timings zijn strak. Ik kan prima opstarten in Windows, maar kreeg om de paar minuten een WHEA-fout.
Proces:
Met mijn uiteindelijke instellingen (zie 3e Zen Timings screenshot hieronder) heb ik Kahru Mem Test ongeveer 40 minuten laten draaien en kwam ik op 1200% dekking zonder fouten, maar ik krijg WHEA-fouten (Event ID 19) om de paar minuten tijdens het stationair draaien. Vreemd genoeg waren er geen WHEA-fouten tijdens de Kahru-test. Ik heb geprobeerd MemTest Pro te kopen, maar ik kan de betaling niet doorvoeren op Flattr. Elke keer als ik probeer te betalen, bevriest de website. Ik heb hierover een e-mail gestuurd naar HCi Design, maar heb nog niets gehoord. Dus ik zal de gratis versie en TestMem-5 v0.12 als volgende proberen.
ADIA64 Cache & Memory Benchmark - Geheugenlatentie was ~104ns bij standaardinstellingen. Met de uiteindelijke timings was de geheugenlatentie ~70ns. Ik kwam een paar keer tot ~64ns, maar kon het later niet repliceren met dezelfde timings. Als ik deze benchmark meerdere keren achter elkaar uitvoer, varieert de geheugenlatentie ~+/-3ns. Ik heb veel AIDA-latentieresultaten gezien die zijn gepost met geheugenlatentie onder de 60ns. Ik weet niet waarom ik mijn geheugenlatentie niet onder ~70ns kan krijgen (behalve voor een paar runs die in de midden 60's zaten, maar ik kon ze niet repliceren). Misschien wordt het beperkt door de kloksnelheid van 3200 MHz?
Hier zijn enkele screenshots met het Thaiphoon Burner-rapport voor de eerste DIMM en Zen Timings voor Standaard, XMP en mijn laatste werk in uitvoering. Het slaagde voor 40 minuten Kahru, maar ik krijg nog steeds WHEA-fouten tijdens het stationair draaien. Ik zal meer testen doen met TestMem-5 en MemTest. Als ik dingen moet versoepelen, denk ik dat dit de volgende stap is. Alle adviezen worden gewaardeerd.
tWTRL - verhogen van 10 naar 12
tRDRD SCL, tWRWR SCL - verhogen van 2 naar 3
tWRWR SD - verhogen van 6 naar 7
tRDRD SD, tRDRD DD - verhogen van 5 naar 7
tCKE - verhogen van 1 naar ?? (weet niet zeker waar deze moet zijn).
Thaiphoon Burner Report - DIMM-01
Standaard Timings
XMP (DOCP) Timings
Work in Progress Timings - WHEA-fouten om de paar minuten. Kahru 40 min. uitgevoerd (1200% dekking) zonder fouten.
AIDA-resultaten met strakke timings. Geheugenlatentie van meer dan 70 ns.
Hardware, BIOS en OS:
- RAM: G.Skill F4-3200C14D-32GTZR - 2 x 16GB, Samsung B-Die, Dual Rank, CL14, Rev B1
- Systeem - 5950X, Asus Dark Hero mobo, Asus TUF 3080 OC, Thermaltake 850W Gold iRGB PSU
- Koeling - CPU - Fractal Celsius 360mm RAD w/ 3x120mm fans. GPU - Fabriekskoeler
- Asus BIOS 3901 (beta). AMD overkloksectie - PBO ingeschakeld, PBO Limits Limits ingesteld op Mobo, Max CPU Boost Clock Override 200MHz, (geen Curve Optimizer ingesteld)
- OS - Windows 10 21H1 Build 19043.1288
Geschiedenis:
Ik heb deze Ryzen-rig een paar maanden geleden gebouwd. Ik kocht de RAM-kit in 2019, voordat 3800 MHz de "sweet spot" werd voor Ryzen 5000-serie CPU's. Nu wou ik dat ik een snellere kit had gekocht, maar deze DIMM's zijn Samsung B-Die, CL14, dus ik zou ze in ieder geval zonder al te veel problemen op 3200 MHz moeten kunnen laten draaien. 3600 MHz of 3800 MHz kan een toekomstig doel zijn als ik stabiel kan worden op 3200 MHz. Nadat ik het een tijdje op voorraad had laten draaien, besloot ik DOCP in te schakelen. Daarna merkte ik af en toe WHEA-fouten op - altijd Event ID 19 - corrigeerbare fout, en altijd APIC ID:0.
Het XMP-profiel zette net primaire timings op 14-14-14-34, tRFC 560 (350ns), VDIMM 1.35. Ik dacht dat het XMP-profiel misschien wat meer VDIMM nodig had en/of misschien wat secondaries getweakt. Dus ik las over het overklokken van RAM in Ryzen-systemen, downloadde de Ryzen DRAM Calculator (v1.7.3) en begon te proberen 3200 MHz te laten draaien zonder WHEA-fouten. Mijn uiteindelijke timings zijn strak. Ik kan prima opstarten in Windows, maar kreeg om de paar minuten een WHEA-fout.
Proces:
- Gebruikte Thaiphoon Burner om het XMP-profiel (in ns) te exporteren.
- Stelde de DRAM Calculator in voor Zen2 AM4/sTRX4, Samsung B-Die, Handmatig, 2 Ranks, 3200 MHz, BLCK 100, 2 DIMM's, X570 mobo.
- Importeerde de XMP-waarden in Ryzen DRAM Calculator (v1.7.3)
- Opstartte naar BIOS en noteerde alle standaard timings (om een basislijn te krijgen).
- Veranderde naar de handmatige modus en stelde de geheugenfrequentie in op 3200 MHz, FCLK op 1600 MHz, VDIMM op 1,370v.
- Voerde de primaire XMP-timings (14-14-14-28) in en verlaagde tRC van 51 (standaard) naar 44. De auto-waarde van de mobo voor tRFC was 312, dus ik stelde tRFC in op 312. Dit startte op in Windows OK. AIDA64 Cache & Memory Benchmark zei dat de geheugenlatentie van 104,8 ns naar 101,4 ns ging.
- De Bios berekende nieuwe waarden voor secundaire en tertiaire timings. Ik typte de secundaire waarden in en startte opnieuw op. Toen heb ik de secondaries aangescherpt tot de SAFE-waarden in de DRAM calculator. Toen begon ik de tertiaire timings aan te passen aan de SAFE-waarden in de DRAM Calculator. Ik verhoogde ook VDIMM naar 1,38v.
- Ik bleef timings 1 of 2 tegelijk verlagen en controleerde de latentie met AIDA64 Cache & Memory Benchmark. Ik heb alle timings zo laag aangescherpt als ik denk dat ze kunnen gaan (misschien te laag voor sommige).
Met mijn uiteindelijke instellingen (zie 3e Zen Timings screenshot hieronder) heb ik Kahru Mem Test ongeveer 40 minuten laten draaien en kwam ik op 1200% dekking zonder fouten, maar ik krijg WHEA-fouten (Event ID 19) om de paar minuten tijdens het stationair draaien. Vreemd genoeg waren er geen WHEA-fouten tijdens de Kahru-test. Ik heb geprobeerd MemTest Pro te kopen, maar ik kan de betaling niet doorvoeren op Flattr. Elke keer als ik probeer te betalen, bevriest de website. Ik heb hierover een e-mail gestuurd naar HCi Design, maar heb nog niets gehoord. Dus ik zal de gratis versie en TestMem-5 v0.12 als volgende proberen.
ADIA64 Cache & Memory Benchmark - Geheugenlatentie was ~104ns bij standaardinstellingen. Met de uiteindelijke timings was de geheugenlatentie ~70ns. Ik kwam een paar keer tot ~64ns, maar kon het later niet repliceren met dezelfde timings. Als ik deze benchmark meerdere keren achter elkaar uitvoer, varieert de geheugenlatentie ~+/-3ns. Ik heb veel AIDA-latentieresultaten gezien die zijn gepost met geheugenlatentie onder de 60ns. Ik weet niet waarom ik mijn geheugenlatentie niet onder ~70ns kan krijgen (behalve voor een paar runs die in de midden 60's zaten, maar ik kon ze niet repliceren). Misschien wordt het beperkt door de kloksnelheid van 3200 MHz?
Hier zijn enkele screenshots met het Thaiphoon Burner-rapport voor de eerste DIMM en Zen Timings voor Standaard, XMP en mijn laatste werk in uitvoering. Het slaagde voor 40 minuten Kahru, maar ik krijg nog steeds WHEA-fouten tijdens het stationair draaien. Ik zal meer testen doen met TestMem-5 en MemTest. Als ik dingen moet versoepelen, denk ik dat dit de volgende stap is. Alle adviezen worden gewaardeerd.
tWTRL - verhogen van 10 naar 12
tRDRD SCL, tWRWR SCL - verhogen van 2 naar 3
tWRWR SD - verhogen van 6 naar 7
tRDRD SD, tRDRD DD - verhogen van 5 naar 7
tCKE - verhogen van 1 naar ?? (weet niet zeker waar deze moet zijn).
Thaiphoon Burner Report - DIMM-01
Standaard Timings
XMP (DOCP) Timings
Work in Progress Timings - WHEA-fouten om de paar minuten. Kahru 40 min. uitgevoerd (1200% dekking) zonder fouten.
AIDA-resultaten met strakke timings. Geheugenlatentie van meer dan 70 ns.