Overclock.net banner

Advies over timings voor G.Skill F4-3200C14D-32GTZR

24K views 48 replies 10 participants last post by  SpeedyIV  
#1 · (Edited)
In de hoop wat advies te krijgen over mijn pogingen om mijn RAM te overklokken in mijn Ryzen-build. Ik ga maar voor 3200 MHz, wat volgens mij gemakkelijk haalbaar zou moeten zijn met een goede RAM-kit. Ik heb wel eens met het overklokken van RAM op Intel X99- en Z370-systemen gespeeld, maar ik ben zeker geen expert. Ik ben op zoek naar advies over welke timings ik moet versoepelen of aanscherpen, voltages, terminatie-impedanties, CAD BUS-instellingen en al het andere dat ik kan doen om deze DIMM's stabiel te krijgen op 3200 MHz (wat geen agressief doel is!).

Hardware, BIOS en OS:
  • RAM: G.Skill F4-3200C14D-32GTZR - 2 x 16GB, Samsung B-Die, Dual Rank, CL14, Rev B1
  • Systeem - 5950X, Asus Dark Hero mobo, Asus TUF 3080 OC, Thermaltake 850W Gold iRGB PSU
  • Koeling - CPU - Fractal Celsius 360mm RAD w/ 3x120mm fans. GPU - Fabriekskoeler
  • Asus BIOS 3901 (beta). AMD overkloksectie - PBO ingeschakeld, PBO Limits Limits ingesteld op Mobo, Max CPU Boost Clock Override 200MHz, (geen Curve Optimizer ingesteld)
  • OS - Windows 10 21H1 Build 19043.1288

Geschiedenis:
Ik heb deze Ryzen-rig een paar maanden geleden gebouwd. Ik kocht de RAM-kit in 2019, voordat 3800 MHz de "sweet spot" werd voor Ryzen 5000-serie CPU's. Nu wou ik dat ik een snellere kit had gekocht, maar deze DIMM's zijn Samsung B-Die, CL14, dus ik zou ze in ieder geval zonder al te veel problemen op 3200 MHz moeten kunnen laten draaien. 3600 MHz of 3800 MHz kan een toekomstig doel zijn als ik stabiel kan worden op 3200 MHz. Nadat ik het een tijdje op voorraad had laten draaien, besloot ik DOCP in te schakelen. Daarna merkte ik af en toe WHEA-fouten op - altijd Event ID 19 - corrigeerbare fout, en altijd APIC ID:0.

Het XMP-profiel zette net primaire timings op 14-14-14-34, tRFC 560 (350ns), VDIMM 1.35. Ik dacht dat het XMP-profiel misschien wat meer VDIMM nodig had en/of misschien wat secondaries getweakt. Dus ik las over het overklokken van RAM in Ryzen-systemen, downloadde de Ryzen DRAM Calculator (v1.7.3) en begon te proberen 3200 MHz te laten draaien zonder WHEA-fouten. Mijn uiteindelijke timings zijn strak. Ik kan prima opstarten in Windows, maar kreeg om de paar minuten een WHEA-fout.

Proces:
  1. Gebruikte Thaiphoon Burner om het XMP-profiel (in ns) te exporteren.
  2. Stelde de DRAM Calculator in voor Zen2 AM4/sTRX4, Samsung B-Die, Handmatig, 2 Ranks, 3200 MHz, BLCK 100, 2 DIMM's, X570 mobo.
  3. Importeerde de XMP-waarden in Ryzen DRAM Calculator (v1.7.3)
  4. Opstartte naar BIOS en noteerde alle standaard timings (om een basislijn te krijgen).
  5. Veranderde naar de handmatige modus en stelde de geheugenfrequentie in op 3200 MHz, FCLK op 1600 MHz, VDIMM op 1,370v.
  6. Voerde de primaire XMP-timings (14-14-14-28) in en verlaagde tRC van 51 (standaard) naar 44. De auto-waarde van de mobo voor tRFC was 312, dus ik stelde tRFC in op 312. Dit startte op in Windows OK. AIDA64 Cache & Memory Benchmark zei dat de geheugenlatentie van 104,8 ns naar 101,4 ns ging.
  7. De Bios berekende nieuwe waarden voor secundaire en tertiaire timings. Ik typte de secundaire waarden in en startte opnieuw op. Toen heb ik de secondaries aangescherpt tot de SAFE-waarden in de DRAM calculator. Toen begon ik de tertiaire timings aan te passen aan de SAFE-waarden in de DRAM Calculator. Ik verhoogde ook VDIMM naar 1,38v.
  8. Ik bleef timings 1 of 2 tegelijk verlagen en controleerde de latentie met AIDA64 Cache & Memory Benchmark. Ik heb alle timings zo laag aangescherpt als ik denk dat ze kunnen gaan (misschien te laag voor sommige).
Tests::
Met mijn uiteindelijke instellingen (zie 3e Zen Timings screenshot hieronder) heb ik Kahru Mem Test ongeveer 40 minuten laten draaien en kwam ik op 1200% dekking zonder fouten, maar ik krijg WHEA-fouten (Event ID 19) om de paar minuten tijdens het stationair draaien. Vreemd genoeg waren er geen WHEA-fouten tijdens de Kahru-test. Ik heb geprobeerd MemTest Pro te kopen, maar ik kan de betaling niet doorvoeren op Flattr. Elke keer als ik probeer te betalen, bevriest de website. Ik heb hierover een e-mail gestuurd naar HCi Design, maar heb nog niets gehoord. Dus ik zal de gratis versie en TestMem-5 v0.12 als volgende proberen.

ADIA64 Cache & Memory Benchmark - Geheugenlatentie was ~104ns bij standaardinstellingen. Met de uiteindelijke timings was de geheugenlatentie ~70ns. Ik kwam een paar keer tot ~64ns, maar kon het later niet repliceren met dezelfde timings. Als ik deze benchmark meerdere keren achter elkaar uitvoer, varieert de geheugenlatentie ~+/-3ns. Ik heb veel AIDA-latentieresultaten gezien die zijn gepost met geheugenlatentie onder de 60ns. Ik weet niet waarom ik mijn geheugenlatentie niet onder ~70ns kan krijgen (behalve voor een paar runs die in de midden 60's zaten, maar ik kon ze niet repliceren). Misschien wordt het beperkt door de kloksnelheid van 3200 MHz?

Hier zijn enkele screenshots met het Thaiphoon Burner-rapport voor de eerste DIMM en Zen Timings voor Standaard, XMP en mijn laatste werk in uitvoering. Het slaagde voor 40 minuten Kahru, maar ik krijg nog steeds WHEA-fouten tijdens het stationair draaien. Ik zal meer testen doen met TestMem-5 en MemTest. Als ik dingen moet versoepelen, denk ik dat dit de volgende stap is. Alle adviezen worden gewaardeerd.

tWTRL - verhogen van 10 naar 12
tRDRD SCL, tWRWR SCL - verhogen van 2 naar 3
tWRWR SD - verhogen van 6 naar 7
tRDRD SD, tRDRD DD - verhogen van 5 naar 7
tCKE - verhogen van 1 naar ?? (weet niet zeker waar deze moet zijn).

Thaiphoon Burner Report - DIMM-01
Image

Standaard Timings
Image

XMP (DOCP) Timings
Image

Work in Progress Timings - WHEA-fouten om de paar minuten. Kahru 40 min. uitgevoerd (1200% dekking) zonder fouten.
Image

AIDA-resultaten met strakke timings. Geheugenlatentie van meer dan 70 ns.
Image

#2 ·
Ik heb dezelfde Kit als u, 3200 is erg slecht voor Ryzen, ik heb ze op 3800 CL16 op 1.4V.
Ongeveer 55 ns in Aida.

#3 ·
Mijn eerste gok is dat je vSOC net iets te laag is. Probeer 1,05 V tot 1,10 V vanaf je huidige 1,00 V (als het correct rapporteert). Je kunt uiteindelijk last krijgen van droop, dus let erop terwijl je benchmarks uitvoert.

#4 ·
Bedankt en sorry voor het schrijven van een roman. Geheugen overklokken vereist zeker 2 dingen - geduld en aandacht voor detail, dus ik heb geprobeerd veel details te geven.

Ik ben net TestMem-5 gestart met het profiel Extreme1@anta777.cfg geladen. Tot nu toe geen fouten. Misschien is het stabieler dan ik dacht. Ik heb de afgelopen uren ook maar één WHEA-fout gezien. Ik zal proberen VSOC een beetje te verhogen.

Is het mogelijk dat sommige van mijn timings te strak zijn? Kan ik lager gaan met tRFC? Ik heb tRFC 224 een keer geprobeerd, maar het crashte.

#5 ·
OP, ik zou voorstellen om eerst op 3600 snelheden te mikken. Ik weet niet zeker wie zei dat 3800 MHz de sweet spot is, maar hij/zij kan gelijk hebben.

Heb je de DRAM Calc geprobeerd? Ik gebruikte dat vroeger op Ryzen 1000 en 2000 series. Voor Ryzen 3000 en 5000 ben ik overgestapt op DOCP. Maar mijn kit is 3600MHz dus het was makkelijk.

Attachments

#7 ·
OP, ik zou voorstellen om eerst te mikken op 3600 snelheden. Ik weet niet zeker wie zei dat 3800MHz de sweet spot is, maar hij/zij kan gelijk hebben.

Heb je de DRAM Calc geprobeerd? Ik gebruikte dat vroeger op Ryzen 1000 en 2000 series. Voor Ryzen 3000 en 5000 ben ik overgestapt op DOCP. Maar mijn kit is 3600MHz dus het was makkelijk.
Ja, ik heb DRam Calculator gebruikt, wat ik in mijn bericht heb vermeld. Bedankt voor het advies.

#8 ·
Hey OP
Did you know that the bios already has pre-defined OC ram profiles? Go check it out.
Ik heb de Asus presets in de BIOS bekeken. Eén ervan geprobeerd, maar hij wilde niet opstarten. Ik zal nog eens kijken en hun timings vergelijken met wat ik uiteindelijk heb gekregen. Ik heb het een nacht laten draaien. Geen WHEA-fouten, dus misschien is het stabiel. Ik zal Kahru en dan TestMem-5 nog wat meer laten draaien en kijken hoe het gaat. Misschien probeer ik het te verhogen naar 3600MHz, maar dan zal ik waarschijnlijk de timings moeten versoepelen. Wat is beter - 3600MHz met losse timings of 3200MHz met strakke timings?

Bedankt voor je input.

#9 ·
TL;DR:
Instellen op 2T GDM UIT
Stel de maximale spanning in waar je je prettig bij voelt (B-Die is veilig tot zeer hoge spanningen, 1,5v zou waarschijnlijk de plek zijn waar je naartoe wilt, je kunt hoger gaan als je wilt)
Stel de frequentie in op 3600/3800
Timings aanscherpen (eerst primaries, dan secondaries).
Eerlijk gezegd zou je 3800C14 moeten kunnen halen als je de tijd in deze kit hebt gestoken. 3600C14 zal veel gemakkelijker zijn, waarschijnlijk niet eens 1,5v nodig hebben, maar je kunt het daar instellen om er zeker van te zijn dat je speling hebt om timings aan te scherpen.
Je zou in staat moeten zijn om strakke timings te krijgen op 3600/3800 op deze kit, ongeacht. Als je niet veel tijd wilt besteden aan knutselen, houd je dan gewoon aan 3600C14.

#21 ·
Bedankt voor het plaatsen van je info. Het is bemoedigend om te zien dat hetzelfde RAM 3867 MHz haalt met een geheugenlatentie van 53,6 ns. Heb een screenshot gemaakt ter referentie. Als ik ze stabiel op 3600 kan krijgen, stop ik daar waarschijnlijk. Mijn timings zijn zo strak als ik ze kan krijgen voor 3200 MHz. Ik ben er vrij zeker van dat ik er een paar moet versoepelen om 3600 MHz stabiel te krijgen. Hopelijk heb ik dit weekend tijd om erin te duiken.

#22 ·
Ik kon 3933 mhz bereiken door de vdimm-spanning te verhogen tot 1,6v
Ik heb een foto gemaakt aan het begin van de stresstest, maar vergat een screenshot te maken aan het einde. Ik eindigde zonder fouten, maar voor mijn dagelijkse setup vond ik het niet prettig om zoveel spanning te hebben. Ook had ik een ventilator op mijn sticks, wat niet erg handig was.

Image

Maar het is slechts om je een idee te geven. Ik zou mikken op 3733 mhz cl14 - 15 - 14 - 28 - 42

Je zou ook je SCL kunnen verhogen naar 3 of 4 in plaats van 2 (als je niet kunt opstarten).

Probeer ook voltages in die bereiken:

Vsoc: 1.1v - 1.115v
VDDG CCD: 1v - 1.05v
VDDG IOD: 1.05v
VDDP: 0.950v - 1v

#23 ·
Ja, ik zou me niet prettig voelen met VIMM op 1,6 voor elke dag. Ik werk nu op 3600MHz en heb VDIMM op 1,50, wat volgens mij OK is voor b-die, maar me toch nerveus maakt. De DIMM-temperaturen zijn eigenlijk helemaal niet veranderd - rond de 40°C. Ik heb eerst geprobeerd VDIMM in te stellen op 1,450 met Dram Calc SAFE-instellingen. Het startte op, maar gooide WHEA's als een gek. Ik had er bijna 50 na een paar minuten. Ik verhoogde VDIMM naar 1,500 en de WHEA's daalden naar 1 of 2. Niet perfect, maar veel beter.

Wat betreft VSOC - Ik ben in de war over waar in de Bios ik dit moet instellen. Ik heb CPU SOC Voltage ingesteld op 1,05 in Extreme Tweaker, maar HWINFO en Zen Timings laten zien dat het is veranderd in 1,0313v. Het lijkt erop dat VSOC ook handmatig kan worden ingesteld in Advanced -> AMD Overclocking -> SOC Voltage. Dit vereist eerst het instellen van SoC/Uncore Mode op Enabled. Dus dat deed ik, maar als ik terugga naar SoC Voltage, kan ik geen decimaal punt typen, dus ik weet niet hoe ik 1,05 moet invoeren. Vereist het SoC Voltage-veld in de sectie AMD Overclocking dat de spanning in millivolt wordt ingevoerd (dus voor 1,05v zou ik 1050 invoeren)? En welk gebied van de Bios is de beste plek om het in te stellen? Ik begrijp niet waarom er zoveel instellingen zijn zoals PBO, CO, Max CPU Boost Override en VSOC die verschijnen in de Extreme Tweaker-sectie EN in Advanced -> AMD Overclocking-sectie. Ik heb berichten van Asus gelezen waarin staat dat je de Extreme Tweaker-sectie moet gebruiken en andere berichten waarin staat dat je de AMD Overclocking-sectie moet gebruiken. Het is echt verwarrend. Enig inzicht hierin?

Screenshots hieronder laten zien waar ik nu ben. Mijn beste geheugenlatentie met deze instellingen is 64,9ns, dus ik ben eindelijk onder de 70ns, maar ik zie niet veel anders dat ik op dit punt kan aanscherpen. Ik krijg ook nog steeds af en toe WHEA's, dus misschien moet ik VDIMM en/of VSOC, VDDG CCD, VDDG IOD en VDDP verhogen. Nogmaals, welk gebied van de BIOS is het beste om deze in te stellen - Extreme Tweaker of AMD Overclocking-sectie?

Ten slotte merkte ik dat je tRDRDDD en tWRWRDD op 1 hebt ingesteld. Alle andere timings die ik heb bekeken, houden deze hoger - meestal hetzelfde als tRDRDSD en tWRWRSD. Mijn begrip is dat tRDRDDD en tWRWRDD read-to-read delay en write-to-write delay zijn bij het overstappen van 1 DIMM naar een andere DIMM. Het lijkt me dat deze timings hetzelfde of hoger zouden moeten zijn dan tRDRDSD en tWRWRSD (verschillende rang) en tRDRDSCL en tWRWRSCL (dezelfde Bank Group). Kun je commentaar geven op hoe deze op 1 kunnen worden ingesteld?

Echt waardering voor alle opmerkingen en inzichten.

#24 ·
Ja, ik zou me niet prettig voelen met VIMM op 1.6 voor elke dag. Ik werk nu aan 3600MHz en heb VDIMM op 1.50, wat ik weet dat oké is voor b-die, maar me toch nerveus maakt. DIMM-temperaturen zijn eigenlijk helemaal niet veranderd - rond de 40°C. Ik probeerde eerst VDIMM in te stellen op 1.450 met Dram Calc SAFE-instellingen. Het startte op, maar gooide WHEA's als een gek. Ik had er bijna 50 na een paar minuten. Ik verhoogde VDIMM naar 1.500 en de WHEA's daalden naar 1 of 2. Niet perfect, maar veel beter.

Wat betreft VSOC - ik ben in de war over waar in de Bios ik dit moet instellen. Ik heb de CPU SOC-spanning in Extreme Tweaker ingesteld op 1.05, maar HWINFO en Zen Timings laten zien dat deze is veranderd in 1.0313v. Het lijkt erop dat VSOC ook handmatig kan worden ingesteld in Advanced -> AMD Overclocking -> SOC Voltage. Dit vereist eerst het instellen van SoC/Uncore Mode op Enabled. Dus dat deed ik, maar als ik terugga naar SoC Voltage, kan ik geen decimaal punt typen, dus ik weet niet hoe ik 1.05 moet invoeren. Vereist het veld SoC Voltage in de sectie AMD Overclocking dat de spanning in millivolt wordt ingevoerd (dus voor 1.05v zou ik 1050 invoeren)? En welk gebied van de Bios is de beste plek om het in te stellen? Ik begrijp niet waarom er zoveel instellingen zijn zoals PBO, CO, Max CPU Boost Override en VSOC die verschijnen in de sectie Extreme Tweaker EN in de sectie Advanced -> AMD Overclocking. Ik heb berichten gelezen van Asus waarin staat dat je de sectie Extreme Tweaker moet gebruiken en andere berichten waarin staat dat je de sectie AMD Overclocking moet gebruiken. Het is echt verwarrend. Enig inzicht hierin?

Schermafbeeldingen hieronder laten zien waar ik nu ben. Mijn beste geheugenlatentie met deze instellingen is 64,9 ns, dus ik ben eindelijk onder de 70 ns, maar ik zie niet veel anders dat ik op dit punt kan aanscherpen. Ik krijg ook nog steeds af en toe WHEA's, dus misschien moet ik VDIMM en/of VSOC, VDDG CCD, VDDG IOD en VDDP verhogen. Nogmaals, welk gebied van de BIOS is het beste om deze in te stellen - Extreme Tweaker of AMD Overclocking-sectie?

Ten slotte merkte ik dat je tRDRDDD en tWRWRDD op 1 hebt ingesteld. Alle andere timings die ik heb bekeken, houden deze hoger - meestal hetzelfde als tRDRDSD en tWRWRSD. Mijn begrip is dat tRDRDDD en tWRWRDD read-to-read delay en write-to-write delay zijn bij het overstappen van 1 DIMM naar een andere DIMM. Het lijkt mij dat deze timings hetzelfde of hoger zouden moeten zijn dan tRDRDSD en tWRWRSD (verschillende rang) en tRDRDSCL en tWRWRSCL (dezelfde bankgroep). Kun je commentaar geven op hoe deze op 1 kunnen worden ingesteld?

Ik waardeer alle opmerkingen en inzichten echt.

View attachment 2530533 View attachment 2530537
hey,

Dus je moet Extreme tweaker gebruiken om voltages in te stellen. Het kan verwarrend zijn om sommige instellingen elders te zien en ik heb niet echt een definitief antwoord op waarom je soms dezelfde instellingen in 3 menu's hebt.

Het is normaal dat Zentimmings niet precies rapporteert wat je invoert. Ik heb bijvoorbeeld op mijn vorige screenshot
Vsoc: 1.15v
VDDG IOD: 1.075v
VDDG CCD: 1.05v
VDDP: 1.05v

Maar je kunt zien dat het niet precies die getallen zijn.

Ik denk dat het nu algemeen bekend is dat je VDDG IOD minimaal 40mv onder je Vsoc-spanning moet liggen (ik doe 50mv).

Dus probeer:
-Vsoc: 1.1v
-Vddg iod: 1.05v
-Vddg ccd: 1.05v
-Vddp: 950mv

Image

Als je die instellingen elders vindt, laat het dan gewoon op auto staan.

- Dan zou je kunnen proberen:

Trcdwr: 8
Trrdl: 4
Twr: 10
Tcwl: 12

- En je kunt teruggaan naar SCL: 2 als het werkt.

- Wat TrDRDDD & TwRWRDD betreft, ik kan me niet herinneren waar dat was, maar ik heb gelezen dat op dual rank, als je 2 sticks gebruikt, die instellingen op 1 kunnen worden ingesteld. (terwijl je met 4 sticks het zoals TRDRDSD/TWRWRSD houdt)

- Vdimm ben je veilig met 1.5v tot 1.52v met dit geheugen.

- Wat betreft pbo, ik gebruik alleen die in Advanced / AMD overclocking / precision boost override.
Die in AI Tweaker / Extreme tweaker: Laat gewoon alles op auto.

#25 ·
Dank u. Ik zal de door u voorgestelde instellingen proberen.

Dubbele instellingen - Even ter bevestiging, u zegt dat ik spanningen moet instellen in Extreme Tweaker, maar voor PBO-instellingen de sectie Advanced / AMD Overclocking / Precision Boost Override moet gebruiken, waarbij ik in elk geval de alternatieve instellingen op de andere locatie op Auto laat staan. Het lijkt verwarrender dat u spanningen in de ene sectie instelt, maar PBO in de andere. Ik kan proberen de spanningen in de ene sectie en dan in de andere in te stellen en te kijken wat HWINFO en Zen Timings rapporteren, gewoon om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen.

Eigenlijk kan elke geheugentiming ook handmatig worden ingevoerd in Advanced / AMD Overclocking / DDR en Infinity Fabric Frequency/Timings / DDR Frequency and Timings / DRAM Timing Configuration. In dit submenu is er een item genaamd "Overklokken". Als ik dat van Auto naar Enabled verander, verschijnen alle individuele geheugentimings. GDM, Command Rate, Power Down, CAD en Data Bus terminaties - ze worden ALLEMAAL gerepliceerd in de AMD Overclocking-sectie. Ik zal me eraan houden om dit allemaal in de Extreme Tweaker-sectie in te stellen, maar het is gek dat ze ALLEMAAL ook beschikbaar zijn in de AMD Overclocking-sectie.

#26 ·
Dank u. Ik zal de instellingen die u heeft voorgesteld proberen.

Dubbele instellingen - Om te bevestigen, zegt u dat ik spanningen moet instellen in Extreme Tweaker, maar voor PBO-instellingen de sectie Advanced / AMD Overclocking / Precision Boost Override moet gebruiken, waarbij ik in elk geval de alternatieve instellingen op de andere locatie op Auto laat staan. Het lijkt verwarrender dat u spanningen in de ene sectie instelt, maar PBO in de andere. Ik kan proberen de spanningen in de ene sectie en dan in de andere in te stellen en te kijken wat HWINFO en Zen Timings rapporteren, gewoon om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen.

Eigenlijk kan elke geheugentiming ook handmatig worden ingevoerd in Advanced / AMD Overclocking / DDR and Infinity Fabric Frequency/Timings / DDR Frequency and Timings / DRAM Timing Configuration. In dit submenu is er één item genaamd "Overklokken". Als ik dat verander van Auto naar Enabled, verschijnen alle individuele geheugentimings. GDM, Command Rate, Power Down, CAD en Data Bus terminaties - ze zijn ALLEMAAL gerepliceerd in de AMD Overclocking Section. Ik zal me eraan houden om dit allemaal in te stellen in de Extreme Tweaker-sectie, maar het is gek dat ze ALLEMAAL ook beschikbaar zijn in de AMD Overclocking-sectie.

View attachment 2530553
Het punt is dat de curve optimizer-instelling niet in AI / Extreme Tweaker staat. Daarom gebruik ik die in Advanced / AMD Overclocking / Precision boost ;)

#27 ·
Ik weet niet zeker waarom je zegt dat Curve Optimizer niet in de Extreme Tweaker Section staat. Het staat in Extreme Tweaker \ Precision Boost Overdrive \ Curve Optimizer. Misschien begrijp ik niet wat je bedoelt? Hoe dan ook, ik ben nog niet toegekomen aan het tweaken van CO - het staat op de lijst. Ik ben weer bezig met het werken aan timings op 3600MHz. Ik zal later een update geven over hoe het gaat. Veel dank voor je hulp.

#39 ·
Ik weet niet zeker waarom je zegt dat Curve Optimizer niet in de Extreme Tweaker Section staat. Het staat in Extreme Tweaker \ Precision Boost Overdrive \ Curve Optimizer. Misschien begrijp ik niet wat je bedoelt? Hoe dan ook, ik ben nog niet toegekomen aan het tweaken van CO - het staat op de lijst. Ik ben weer bezig met het werken aan timings op 3600MHz. Ik zal later een update geven over hoe het gaat. Veel dank voor je hulp.

View attachment 2530555
Oh, ik zie dat je curve optimizer kunt instellen in Extreme Tweaker. Ik heb een ROG B550-F met de nieuwste stabiele bios en deze instelling is niet beschikbaar in AI Tweaker. Ik moet de curve instellen in het geavanceerde menu.

Onze bios zijn meer verschillend dan ik dacht. Ik wist ook niet dat je geen voltages kon instellen in Extreme tweaker. Aangezien er te veel verschillen zijn, neem dan wat ik zei met een korreltje zout.

Overigens, ik probeer mijn hoofd te breken over wat Vell zegt in die vorige berichten :unsure: Ik ben Frans, dus ik kan niet zeggen dat ik de hele boodschap al heb, zal proberen wat meer te lezen en te begrijpen wat het "probleem" / de vraag is over GDM.

#28 ·
Er is iets mis met je DRAM-timings, want je latentie is hoog voor 3600 CL14. Goed idee om je te concentreren op het repareren van geheugentimings voordat je naar de curve optimizer gaat. (y)

Ik gebruik een vergelijkbare kit, 3200C14D-32GTZSK, maar ik gebruik 2 kits voor 64GB. Mijn instellingen zouden dus direct moeten vertalen, aangezien de mijne erg conservatief zijn vanwege het gebruik van 4 sticks van dual rank 16GB. Mijn VDIMM is 1,46V.

Ik ben sindsdien teruggegaan naar 3801 omdat ik de mogelijkheid wilde hebben om CLDO VDDP, VDDG CCD en VDDG IOD te controleren.

Ik merkte wel dat je een zeer lage VSOC en CLDO VDDP gebruikt. Is daar een reden voor?

• Rep+
Reactions: umea
#42 ·
Er is iets mis met je DRAM-timings, want je latentie is hoog voor 3600 CL14. Goed idee om je te concentreren op het repareren van geheugentimings voordat je naar curve optimizer gaat. (y)

Ik gebruik een vergelijkbare kit, 3200C14D-32GTZSK, maar gebruik 2 kits voor 64GB. Dus mijn instellingen zouden direct moeten vertalen, aangezien de mijne erg conservatief zijn vanwege het gebruik van 4 sticks van dual rank 16GB. Mijn VDIMM is 1,46V.

Ik ben sindsdien teruggegaan naar 3801 omdat ik de mogelijkheid wilde hebben om CLDO VDDP, VDDG CCD en VDDG IOD te besturen.

Ik merkte dat je een zeer lage VSOC en CLDO VDDP gebruikt. Is daar een reden voor?

View attachment 2530561 View attachment 2530559
Update - Ik startte op in de veilige modus en testte de latentie opnieuw. Gedaald tot 56,7 ns. Ik heb je losse timings en mijn nieuwste strakke timings uitgevoerd. De latentie was ongeveer 1 ns lager met de strakke timings, wat me laat zien dat het aanscherpen me niet veel heeft opgeleverd (behalve waarschijnlijk meer WHEA's en minder stabiliteit). Iets dat na een normale opstart op mijn systeem draait, voegt ongeveer 10 ms latentie toe. Tijd om te beginnen met het opsporen van de oorzaak hiervan.

#29 ·
Ja, ik kan de latentie blijkbaar niet onder ~65ns krijgen. Ik heb de timings net weer aangescherpt en krijg 65 tot 66ns. Ik heb de voltages handmatig ingesteld volgens Mutts suggestie (hieronder vermeld). Zoals je kunt zien aan de Zen Timings, laten ze allemaal iets minder zien dan wat ik heb getypt. Mutt zei ook dat dit niet ongebruikelijk is, maar ik gebruik Bios 3901 (beta) en ik denk dat ik mogelijk tegen de schijnbare vergrendeling van CLDO VDDP, VDDG CCD en VDDG IOD aanloop die je noemde. Ik zou terug kunnen flashen naar 3801, maar wilde geen Bios-wijziging introduceren bovenop alles wat ik al volg. Elke keer dat ik een voltage heb verhoogd, zijn de WHEA-fouten afgenomen. Het verhogen van VDIMM naar 1,50 hielp echt en het verhogen van de rest leek WHEA's nog meer te verminderen. Maar alle voltages zijn niet zo hoog als ik ze heb ingesteld. Als Bios 3901 negeert wat ik handmatig heb ingevoerd, dan denk ik dat het de moeite waard is om terug te gaan naar 3801.

Dit is geen nieuwe installatie van Windows, hoewel het up-to-date is, net als alle drivers. Ik heb HWINO draaien, en Aquasuite, en een handvol dingen die in de taakbalk draaien. Ik las dat de beste latenties worden verkregen door op te starten in de veilige modus. Dat heb ik niet gedaan, maar ik vraag me af of een deel van de reden voor de midden 60's geheugenlatentie toe te schrijven is aan achtergrondprocessen.

Dit zijn de voltages die ik heb ingesteld:
-Vsoc : 1.1v
-Vddg iod : 1.05v
-Vddg ccd : 1.05v
-Vddp : 950mv

Hier zijn mijn laatste resultaten. De laagste geheugenlatentie die ik met deze instellingen kreeg, was 65,1ns. Ik ga proberen tRDRDSCL en tWRWRSCL te verlagen van 3 naar 2. Zie niet veel anders dat ik kan aanscherpen. Misschien tRTP van 8 naar 6. Mutt zei ook dat als je 2 DIMM's hebt, je tWRWRDD en tRDRDDD op 1 kunt zetten. Dat lijkt me contra-intuĂŻtief, maar hij plaatste succesvolle timings op 3933MHz met een geheugenlatentie van 51,9ns met tWRWRDD en tRDRDDD ingesteld op 1, dus het is misschien het proberen waard. Suggesties zijn welkom.

#30 ·
Ook zei Mutt dat als je 2 DIMM's hebt, je tWRWRDD en tRDRDDD op 1 kunt zetten. Dat lijkt me contra-intuĂŻtief, maar hij plaatste succesvolle timings op 3933MHz met mem-latentie 51.9ns met tWRWRDD en tRDRDDD ingesteld op 1, dus het is misschien het proberen waard.
Dat komt omdat die een gebeurtenis besturen bij het overschakelen naar een alternatieve DIMM in hetzelfde kanaal, dus het gebeurt nooit als je 1 DIMM per kanaal gebruikt. Ik denk niet dat het gaat helpen om het te verlagen. :p

#43 ·
Windows is echt slecht met overmatige bloatware die je systeem vertraagt. Ik draai een behoorlijk uitgeklede Windows-versie, dus bij het opstarten heb ik 19 achtergrondprocessen en 37 Windows-processen. Dit kan zelfs nog lager worden als ik bepaalde functies verwijder die gewoon QoL-dingen zijn die zo minimaal prestatieverlies veroorzaken dat het voor mij geen echte zin heeft om ze te verwijderen.

Het komt vaker voor dat een niet-uitgeklede Windows-versie 100 Windows-processen op de achtergrond heeft, en ook veel programma's die bij het opstarten draaien, zullen de prestaties belemmeren.

#44 ·
Ik ben het ermee eens, maar ik ben verrast dat dit 10 tot 12 ns geheugenlatentie zou toevoegen. Mijn "normale toestand" heeft 7 apps en 116 achtergrondprocessen actief. Ik heb niets gedaan (zoals het Sophia-script) om Windows te ontlasten en ik heb 20 pictogrammen in de systeemvak. Ik ga proberen te achterhalen welke dingen de extra geheugenlatentie veroorzaken. Tenminste, nu weet ik dat de latentie zal dalen tot het midden van de 50's, zoals het zou moeten. Het was ook verhelderend om te zien dat het overstappen van Sleepycat's vrij losse timings naar mijn zeer strakke timings me slechts ongeveer 1 ns lagere latentie opleverde, en meer WHEA's. Ik denk dat ik zal beginnen met Sleepycat's instellingen, ze een beetje zal aanscherpen, maar niet zo agressief als ik ze had. Dan zal ik TestMem-5, MemTest en Kahru gaan uitvoeren terwijl ik op WHEA's let. Ik ga ook terugflashen naar Bios 3801 en kijken of het me in staat stelt om VDDG CCD en VDDG IOD te verhogen.

Ik waardeer alle opmerkingen, suggesties en feedback enorm. Ook de berichten over GDM hebben me geholpen te begrijpen wat dit doet (en niet doet).

#47 ·
Core 0 omhoog gooien is een goed idee en ik denk dat ik het ga doen. Ik heb niets ingesteld in CO. Wilde eerst RAM stabiel krijgen, maar elke WHEA is altijd Event ID 19, en altijd APIC ID:0. Deze core wordt beschouwd als de beste core in Ryzen Master en Windows. Is het vreemd dat dit ook de core is die altijd de WHEA's gooit?

#48 ·
Ik weiger om iCue, Aura of Armoury Crate te draaien (of zelfs te installeren) en ben verrast dat Aquasuite de latentie met ~5ns lijkt te verhogen.
De Aquasuite-service is al lange tijd een slechte speler als constante achtergrondbelasting. Als je de service op handmatig starten (of uitgeschakeld) zet, werkt de Aquasuite-software nog steeds, alleen kan het geen gegevens naar bestanden schrijven en een paar andere dingen niet.

#49 ·
Dat is goed om te weten. Ik ben echt fan van de Aquacomputer-producten en Aquasuite (AQS). Een van de dingen die ik leuk vind aan hun controllers is dat ze autonoom kunnen werken zonder dat AQS draait, maar ik importeer gegevens van HWINFO in AQS en geef statistieken weer op een klein display dat in de behuizing is gemonteerd. Het is eigenlijk gewoon leuk, maar iets dat ik in deze build wilde opnemen. Om dit te laten functioneren, heb ik AQS en de service nodig die draait. Ik denk dat ik er maar mee moet leven, maar ik weet nu tenminste wat het effect is op de geheugenlatentie.