Overclock.net banner

Flessehals 13700k vs. RTX 4090

14K views 16 replies 11 participants last post by  ShaunStyle  
#1 ·
Hé jongens,

Zal een i7-13700k de RTX 4090 beperken?

Monitor is 1440p, 175Hz

#2 ·
Nr.

#7 ·
Ja, het zal ernstig een bottleneck vormen in Oblivion, je moet een redelijkere GPU voor die CPU nemen, zoals een GTX 1660 Super

• Haha
Reactions: Takla and Pyros
#9 ·
Hey jongens,

Zal een i7-13700k de RTX 4090 bottlenecken?

Monitor is 1440p, 175hz
Als gamen je belangrijkste bezigheid is, dan is de AMD R7 7800X3D de CPU die je wilt. Iedereen die je iets anders vertelt, is slecht geïnformeerd. Het 3D-aspect ervan maakt de behoefte aan "snellere ram" overbodig. Zelfs met DDR5 4800MT/s zal de CPU in de meeste games alles overtreffen.

#11 ·
Als gamen je belangrijkste bezigheid is, dan is de AMD R7 7800X3D de CPU die je wilt. Iedereen die je iets anders vertelt, is slecht geïnformeerd. Het 3D-aspect maakt de noodzaak voor "snellere ram" overbodig. Zelfs met DDR5 4800MT/s presteert de CPU in de meeste games beter dan alles wat er is.
Er zijn zeker gevallen waarin 14900K sneller is, vooral als je een zeer goede koeling hebt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat er gemiddeld wint.

Maar de 7800X3D draait koeler en verbruikt veel minder stroom. Het belangrijkste probleem is de slechte productiviteitsprestaties door slechts 8 cores.

#12 ·
Hé, het hangt van de game af, sommige games zijn meer CPU-intensief en andere meer GPU-intensief. Dat gezegd hebbende, ik denk dat ze goed bij elkaar passen. Als je wat meer onderzoek wilt doen, is dit misschien een goede plek om te beginnen FPS Calculator for Hardware, PCs, and Laptops - How Many FPS

#14 · (Edited)
Zal een i7-13700k de RTX 4090 beperken?
Het kan, afhankelijk van de game en instellingen, maar zou niet vaak genoeg moeten gebeuren om een upgrade te willen puur voor gaming.

Over het algemeen zijn deze brede bottleneck-vragen moeilijk te beantwoorden, omdat er zoveel variabelen zijn.

Er zijn zeker gevallen waarin 14900K sneller is, vooral als je een zeer goede koeling hebt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat er gemiddeld wint.
Ze liggen dicht genoeg bij elkaar om in de meeste titels een gelijkspel te zijn, maar er zijn uitschieters die de ene architectuur sterk bevoordelen.
Starfield is bijvoorbeeld, tenminste zonder framegeneratie, ongeveer 20% sneller op een getunede 13900K dan op een getunede 7800X3D.

Ik heb een 5800X3D en ik zou uit de buurt blijven van de AMD 7000-serie, zijn ze niet ontploft en hebben ze de garanties ongeldig gemaakt als je PPO aanzet?
Er is geen reden om op dit moment iets met Zen 3 te doen, tenzij het een drop-in upgrade is voor een bestaand systeem.

Er waren enkele problemen met fabrikanten van moederborden die hun AM5-boardfirmware gevaarlijk hoge SoC-spanningen instelden wanneer XMP/EXPO was ingeschakeld, maar dat werd enkele maanden geleden verholpen en was nooit een probleem voor degenen die hun spanningen handmatig instelden.

#17 ·
Ik zit al 4 generaties bij Ryzen (1800X, 2700X, 5600X, 5800X3D), maar ik denk erover om team blauw weer eens te proberen, waarom niet. Kunnen ze nog steeds overklokken zoals mijn 3570K dat deed?