Overclock.net banner

Gigabyte Aorus B550 Overklokken & Discussie Thread

68K views 128 replies 36 participants last post by  kilohotel78  
#1 · (Edited)
Als je toevallig een B550 Master, Vision, Pro of Elite bezit, is dit de exacte thread die je vanaf nu moet volgen.

#9 ·
Wachten op een Aorus Elite V2, ik kon de pro v2 niet vinden, dus ik heb genoegen genomen met dit bord. Ik kan het updaten als het binnenkomt en de tests beginnen, als er interesse is. Ik kan me niet voorstellen dat die er is...

#10 ·
Wachten op een Aorus Elite V2, ik kon de pro v2 niet vinden, dus ik heb gekozen voor dit bord. Ik kan het updaten als het binnenkomt en testen begint, als er interesse is. Ik kan me niet voorstellen dat die er is...
Natuurlijk is die er. Als je het hebt, download dan een aantal grote torrents met Qbitorrent nadat je het hebt ingesteld om alleen het uTP-protocol te gebruiken (afbeelding).

2472668

Open ook taakbeheer / Ethernet-sectie en kijk naar je verbinding om te zien hoe het is, en plaats dan de resultaten hier, samen met welke router je gebruikt.

2472669

#12 ·
Eindelijk klaar met Curve Optimizer; zit op -30 op elke core behalve de 2 preferred cores die op -15 en -20 blijven.

PBO volledig onaangetast, stationaire temperatuur 36 graden, volledige belasting maximaal 68 graden, CPUZ 691 ST, 9976 MT. Elke core boost aanhoudend naar 5ghz (aanhoudend als in enkele seconden, sommige cores zelfs 10-15 seconden).

Ik verklaar mezelf tevreden.

#13 ·
Eindelijk klaar met Curve Optimizer; zit op -30 op elke core behalve de 2 voorkeurs cores die op -15 en -20 blijven.

PBO volledig onaangetast, stationaire temperatuur 36 graden, volledige belasting maximaal 68 graden, CPUZ 691 ST, 9976 MT. Elke core boost aanhoudend naar 5ghz (aanhoudend als in enkele seconden, sommige cores zelfs 10-15 seconden)

Ik verklaar mezelf tevreden.

Is curve optimizer beschikbaar voor alle ryzen?

Verzonden vanaf mijn Oneplus 7 met Tapatalk

#15 ·
Net geĂĽpdatet van F11n bios -> F12 op mijn B550M Aorus Elite. Nu kijken of ik mijn geheugen OC hoger kan pushen!

• Rep+
Reactions: Kha
#16 ·
Dagelijkse tip: Dus de AUTO SOC-spanning resulteert in te hoge spanningen, waardoor deze boven de 1,2V komt. Dit kan veilig worden verlaagd naar 1,10->1,15V, en resulteert in stabielere geheugen overklokken.

#17 ·
Net geĂĽpdatet naar BIOS F13a, dit bevat AGESA v1.2.0.0
Ook de Ryzen CTRv2.0RC3 geprobeerd, ik heb undervolting geprobeerd met de tool. Nog steeds een beetje een onstabiele tool, maar het zal leuk zijn om het later nog eens te proberen als het volwassen is.

#19 ·
Een update over het Realtek 8125 NIC ARP Loopback probleem:

Het is NIET opgelost in de 10.046 drivers en het legt nog steeds het hele netwerk plat, samen met de routers.

Na een klacht per e-mail aan Realtek, kreeg ik een antwoord van hen waarin ze me een Realtek Hardware Viewer-tool stuurden en me vroegen om wat snapshots te maken en terug te sturen.
Helaas heb ik de B550 Master teruggestuurd, dus ik kan ze niet meer helpen, maar als er hier mensen zijn met dit probleem die het Realtek-ontwikkelteam willen helpen, stuur me dan een pm zodat ik je de details kan geven.

#20 · (Edited)
Een update over het Realtek 8125 NIC ARP Loopback probleem:

Het is NIET opgelost in de 10.046 drivers en het legt nog steeds het hele netwerk plat, samen met de routers.

Na een klacht per e-mail aan Realtek, kreeg ik een antwoord van hen waarin ze me een Realtek Hardware Viewer-tool stuurden en me vroegen om wat snapshots te maken en terug te sturen.
Helaas heb ik de B550 Master teruggestuurd, dus ik kan ze niet meer helpen, maar als er hier mensen zijn met dit probleem die het Realtek-ontwikkelteam willen helpen, stuur me dan een pm zodat ik je de details kan geven.
Welk probleem is dat?

Wat betreft de audiokwaliteit, heb je statische ruis met een koptelefoon opgemerkt? Heb je volledige stilte op de audio als er geen geluid wordt afgespeeld?

Ik vraag dit omdat ik een MSI Unify X570 heb en deze statische ruis heeft bij het gebruik van een koptelefoon en ik de B550 Aorus Master als alternatief overweeg.
Beveel je het aan?

Ik heb net als jij een 5900X en ik gebruik de PCO-curve en in CB20 bereikt hij 4950Mhz in single core en 4650Mhz in all/multi core.
Het is een goed voorbeeld.
Ik ben bang om prestaties te verliezen als ik naar een B550 ga. Denk je niet?

Bedankt.

#21 ·
Heeft iemand opgemerkt dat alle Europese Amazon-winkels de productpagina van de B550 Aorus Master hebben verwijderd?!?!? Ik ben van plan er een te kopen.....

Wat is er aan de hand? Enig serieus probleem met dit bord??

#22 ·
Lees de recensies van de Amerikaanse Amazon-website voor Aorus Master...

#24 ·
De Pro V2 lijkt niet naar Noord-Amerika te komen. Ik zal waarschijnlijk kiezen voor de originele Aorus B550 Pro, omdat ik de verdubbeling van de kosten om naar een X570 Master te gaan niet kan rechtvaardigen.

De B550 Master ziet er op het eerste gezicht uit als een geweldig bord, maar het regelmatig verwijderen van de bios-batterij en het omgaan met bios-roulette, het feit dat Amazon het heeft verwijderd, ... maakt het vrijwel onbruikbaar.

Mijn twee grote behoeften zijn goed geheugen overklokken en fatsoenlijk onboard geluid, dus ik denk niet dat er echte opties zijn, tenzij je helemaal naar X570 Master gaat.

#25 ·
De huidige publieke F13a, die gebaseerd is op 1.2.0.0 AGESA, was een onstabele puinhoop voor mij op mijn Gigabyte B550M Aorus Pro-P. Ik moest terugkeren naar F12, dat 1.1.0.0 AGESA is, om mijn instellingen te behouden. Ik kreeg WHEA-fouten en bus interconnect-fouten in hwinfo. De F12 is 100% stabiel voor mij met mijn instellingen van 3733 mhz RAM getweakt met 1:1 IF en PBO-limieten uitgeschakeld +100mhz klok en CO -20 beste cores (c1/c5) en -25 op de rest van de cores.

#26 ·
Ze hebben vandaag de F13a BIOS verwijderd toen ik keek. Hopelijk komt er een niet-bètaversie aan, wat goed zou zijn en hogere IF-kloksnelheden mogelijk maakt. Laten we hopen...

#27 ·
Heb de nieuwe bios geïnstalleerd zodra ik van mijn werk kom, van de 1.1.0.0 AGESA F12 en voor de eerste keer kan ik opstarten op 1:1 IF 1900mhz (3800mhz RAM) Ik heb niets getweakt of getest, maar dit is een grote stap omdat ik niet voorbij het zwarte gat van 3733mhz ben gekomen en 3800mhz 1:1 op IF me geen boot gaf en ik de CMOS moest resetten. Hoewel ik AUTO-instellingen voor het RAM gebruik met zeer losse timings, is dit een enorme stap. Ik zal mijn geheugen binnenkort tweaken en ook testen op stabiliteit, maar tot nu toe geen WHEA-fouten en ik draai PBO-limieten uitgeschakeld met CO -28 op c1/c5 en -30 op de rest. Ik weet niet zeker of dit nog een bèta-bios is, aangezien het de c heeft, maar de F13a was een complete puinhoop voor mij en werd gisteren of vroeg vandaag verwijderd en ze hebben nu F13c gepost die gebaseerd is op 1.2.0.0 AGESA

#29 ·
Nieuwe bios geïnstalleerd zodra ik van mijn werk kom, van de 1.1.0.0 AGESA F12 en voor het eerst kan ik opstarten op 1:1 IF 1900mhz (3800mhz RAM) Ik heb niets getweakt of getest, maar dit is een grote stap omdat ik niet verder ben gekomen dan het zwarte gat van 3733mhz en 3800mhz 1:1 op IF gaf me geen boot en moest de CMOS resetten. Hoewel ik AUTO-instellingen gebruik voor het RAM met zeer losse timings, is dit een enorme stap. Ik zal mijn geheugen binnenkort tweaken en ook testen op stabiliteit, maar tot nu toe geen WHEA-fouten en ik gebruik PBO-limieten uitgeschakeld met CO -28 op c1/c5 en -30 op de rest. Ik weet niet zeker of dit nog een bèta-bios is, aangezien het de c heeft, maar de F13a was een complete puinhoop voor mij en werd gisteren of vroeg vandaag verwijderd en ze hebben nu F13c gepost die gebaseerd is op 1.2.0.0 AGESA
Leuk, kun je alsjeblieft je bios-instellingen posten zodat ik ze ook kan proberen?

#30 ·
Nieuwe F13f is uit, gebaseerd op 1.2.0.1 AGESA en draait stabiel op de vorige stabiele bios F12. Ik heb niet geprobeerd om hoger te gaan dan 3733mhz 1866 IF om te zien of ik naar 3800mhz of hoger kan gaan. Maar ik denk dat ik toch wel aan de limieten van mijn Bdie zit.

#31 · (Edited)
Heb net de b550 aorus pro v2 gekregen, ik kom van Asus-boards (intel z87) dus dit is nieuw voor mij. Ten eerste, betekent de belettering na de bios-versie dat het een bèta is? In tegenstelling tot msi, asus, etc. Gigabyte schrijft geen bèta op hun bios. Ik heb f13e gedownload denk ik, toen werd het de week erna vervangen door f13f en nu f13g. Hoe dan ook, het probleem dat ik heb, is vooral met de handmatige smart fan 5-ventilatorcurves. Ze verschuiven steeds nadat ik naar een andere header of een ander scherm ben overgeschakeld, bijna de hele tijd. Ik heb geprobeerd handmatig pwn in te stellen in plaats van auto voor mijn arctic freezer ii vloeistofkoelerventilatoren. Maar de verdomde bios verpest de curves steeds. Nog erger als het werkt en blijft plakken voor één ventilatorheader, dan werkt het niet voor een andere. Hetzelfde gebeurt met mijn 3-pins fractal case fans.

Vergeten te vermelden dat dit op een B550 Aorus Pro V2 is (ze zijn nu verkrijgbaar in de VS, heb het van newegg).
g.skill 32gb ddr4 3600
arctic liquid freezer ii 280mm rev4
corsair rm850x

#33 ·
Best wel waardeloos dat Gigabyte geluiden maakte dat de V2 niet in Noord-Amerika verkocht zou worden.

Ik heb drie maanden op dit bord gewacht en ben er uiteindelijk aan toegegeven en heb de eerste versie gekocht, om vervolgens te zien dat de V2 twee weken later op Amazon en Newegg verscheen.

#36 ·
Weet iemand welke revisie er is gemaakt aan de pro v2? Ik zit op v1 en heb geen problemen gehad. Enige klacht is het verwijderen van de batterij om de bios te resetten indien nodig. Anders werkt de t-topologie geweldig met mijn 4x8gb ram kit. Vrm is meer dan voldoende voor wat ik doe, en het bord is over het algemeen erg koel (qua temperatuur) en ook erg robuust. Geweldige audio, geen netwerk- of usb-problemen. 5800x @ 5+ghz op 4 snelste cores, andere vier draaien 4.95, 1900fclk, mijn ram klokt niet hoger dan 3800 cl16 omdat het een hynix kit is die is beoordeeld voor 3600, dus heb ik niet de moeite genomen om fclk te proberen te verhogen.

1.32v cpu core
Vcore soc 1.08
1.39v naar ram, maar gebruik een ram-koeler om ze stabiel te houden bij deze spanning

#40 ·
Weet iemand welke revisie er is gemaakt aan de pro v2?
Blijkbaar zorgde een tekort aan mosfet-componenten ervoor dat ze overstapten op 6 verdubbelde fasen, en terwijl ze bezig waren, verwijderden ze de thunderbolt en voegden ze een externe USB 3.2-header toe.

#38 ·
Het lijkt erop dat de B550 Master relatief gemakkelijk te vinden is voor een redelijke prijs. Hoe betrouwbaar is dit moederbord realistisch gezien?

Ik denk dat de gebruikersrecensies lijken te wijzen op de koude start, dual bios-capriolen. Hoewel de termen die de gebruikers gebruiken eigenlijk "DOA" zijn. Sterven deze boards daadwerkelijk, of hebben ze de batterijverwijdering niet geprobeerd?

Hierboven in dit draadje zag ik een klacht over LAN, maar dat is mogelijk opgelost. Nog andere problemen ermee?
Het is het beste B550-moederbord dat je op dit moment kunt kopen en heeft geen enkele fout.
De LAN-problemen zijn voorbij en ik kan het ten zeerste aanbevelen.