Overclock.net banner

Gigabyte Z87 UD3H start niet op, foutcode 15

91K views 27 replies 8 participants last post by  Corruptsector  
#1 ·
Ik heb net mijn nieuwe moederbord, RAM en CPU geïnstalleerd en als ik probeer mijn systeem op te starten, geeft de moederbord-LED code 15 weer, wat volgens de handleiding betekent dat de pre-memory north bridge start. Ik heb geprobeerd alle componenten te verwijderen, maar wat ik ook doe, deze LED-code wordt weergegeven.

#3 ·
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cretz View Post

ik heb het moederbord op zijn kartonnen doos liggen met niets anders dan een reepje ram erin en ik krijg nog steeds dezelfde melding.......
Niet veel info om mee te werken... welke reserveonderdelen heb je? Misschien een andere voeding? Heb je geprobeerd om cmos te wissen door de batterij eruit te trekken en dan te kijken of hij opstart?

#8 ·
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door South80 View Post

Ik zou proberen het geheugen en de CMOS-batterij te verwijderen en ze vervolgens allebei opnieuw te installeren om te zien of dat werkt.

Als dat niet werkt, probeer dan elke individuele stick met elke geheugensleuf om te zien of het geheugen of de RAM-sleuven defect zijn.
Dat heb ik allemaal al gedaan, meerdere keren.

#11 ·
Zou dit het probleem kunnen zijn? Ik heb deze PSU/connector gebruikt met mijn vorige moederbord...hoewel het soms opstartproblemen had, terwijl deze nieuwe elke keer opstart.

Om meer details te geven: wanneer ik op de aan/uit-knop druk, ofwel de aan/uit-knop direct op het moederbord of op mijn behuizing, schakelt mijn computer zijn ventilatoren en al het andere in, de LED op het bord geeft code 15 weer en na 10 seconden (als ik dual BIOS als ingeschakeld heb ingesteld) schakelt hij uit en probeert hij op te starten vanaf de andere BIOS. Als ik mijn moederbord instel op single BIOS, blijft hij gewoon aan staan en wordt er niets op het scherm weergegeven.

#13 ·
Citaat:

Zou dit het probleem kunnen zijn? Ik heb deze PSU/connector gebruikt met mijn vorige moederbord...hoewel het soms moeite had met opstarten, terwijl deze nieuwe elke keer opstart.

Om meer details te geven: wanneer ik op de aan/uit-knop druk, ofwel de aan/uit-knop direct op het moederbord of op mijn behuizing, schakelt mijn computer zijn ventilatoren en al het andere in, de LED op het bord geeft code 15 weer en na 10 seconden (als ik dual BIOS als ingeschakeld heb ingesteld) schakelt hij uit en probeert hij op te starten vanaf de andere BIOS. Als ik mijn moederbord instel op single BIOS, blijft hij gewoon aan staan en wordt er niets op het scherm weergegeven.

misschien, maar moeilijk te zeggen zonder een andere psu te proberen

#18 ·
Citaat:

Nog andere suggesties voordat ik het RMA-proces start?
Je hebt de gigabyte guru online met suggesties.... Volg het advies van Sin082.

#19 ·
Wat zijn de statistieken over Gigabyte- en DOA-producten? Ik heb persoonlijk nog nooit een computercomponent ontvangen dat DOA was, maar ik denk dat het wel moest gebeuren. Wat nog frustrerender is, is dat dit een verjaardagscadeau is dat ik voor mezelf heb gekregen en ik pas gisteren alles kon installeren omdat ik me realiseerde dat ik een nieuwe montagebeugel voor mijn cpu-koeler moest bestellen.

#21 ·
Ik heb een vergelijkbaar probleem, ook hetzelfde moederbord. Het start alleen op als er één RAM-stick is geïnstalleerd in slot 3 of 4. Toen ik het buiten de behuizing had, werkte RAM prima in sloten 1 en 3. (Slotnummers worden trouwens van links naar rechts verwezen, niet de op het moederbord gemarkeerde.) Ik kan de CPU eruit halen om te controleren op verbogen pinnen, voor het geval dat. Nog andere suggesties?

#26 ·
Ja, ik heb precies hetzelfde bord z87-ud3h, het was vreemd want het werkte ongeveer een week goed. Toen heb ik een waterkoeler geïnstalleerd, maar de CPU nooit uit de socket gehaald. Hoe dan ook, na het voltooien van de installatie, toen ik alles weer in elkaar zette met mijn dual-channel geheugen en alles. Zou opstarten (code 15 op het bord), na 3-5 seconden uitschakelen en dan weer inschakelen in een constante lus.

Ik merkte ook dat een van mijn fans niet werkte op sys_fan2. Dus ik haalde 1 stick eruit en het systeem startte prima op. Stick verwisseld om te zien of het slecht geheugen was. Nee, start prima op met slechts 1 stick. Toen verplaatste ik mijn fan van sys_fan2 naar sys_fan4 en BAM, nu werken mijn fans. Dus duidelijk een probleem met het bord.

Even om alles te controleren. CPU eruit gehaald, gecontroleerd op verbogen pinnen op het bord. Helemaal geen problemen.

Dus ja, ook ik moet dit bord terugsturen voor RMA. Ik hoop dat dit geen veelvoorkomend probleem is met dit bord, want dit is zo'n gedoe.