Overclock.net banner

i5 13600-K niet stabiel, undervolting en overklokken, vermogenslimieten?

4.2K views 4 replies 2 participants last post by  lampje  
#1 · (Edited)
Lange tijd dacht ik dat mijn i5 13600k overklok stabiel was, maar na een crash met cinebench 2024 denk ik ... dat is het niet.

Systeem specificaties:
ASUS TUF Z690 WiFi D4
Intel Core i5-13600K
Corsair DDR4-2666 MHz 32GB RAM (ja, ik weet dat dit totaal crap is om deze cpu met trage ram te laten draaien, een upgrade is al gepland)
Intel ARC A380
Corsair H60i (2018) 120mm AiO

Trouwens: Het is geen gaming rig, maar een workstation voor het bewerken van video's en streaming.

Enkele instellingen die ik in Bios heb gemaakt:
XMPII ingeschakeld
SVID Gedrag - Typisch Scenario
Multicore Enhancement: Verwijder alle Limieten 90°
P-Core Vermenigvuldiger: 54
E-Core Vermenigvuldiger: 43
Undervolted Manual VCore Spanning: 1,27V
CPU Load-line Kalibratie: 7
AVX2 Ratio Offset: 1
Vermogenslimieten: Auto

Voor de streaming use case had ik een beetje extra prestaties nodig, daarom heb ik ook overgeklokt.
Ik was behoorlijk verrast hoe koel dit ding kan draaien in normale use cases zoals het knippen van video's met premiere pro of streaming met obs,
omdat ik zelden 80° celsius bereik na lange termijn.
En dit is een 120mm Radiator met een Noctua Low Profile Fan erop, oorspronkelijk van een ITX Case, maar nu gebruikt als een garderobe pc, ingebouwd in mijn bureau.

Maar we weten allemaal dat er voor stresstesten andere natuurwetten gelden.
Ik ben trouwens niet zo'n ultra ervaren overklokker, heb een paar aanpassingen gedaan op mijn oude rigs, maar dit is de eerste keer dat ik undervolting heb gedaan.

Ik was stabiel bij Prime95 voor meer dan een half uur en langer.
Soms had ik crashes toen ik video's exporteerde op premiere pro met cpu encoding, maar het werd beter na het instellen van de avx offset op 1.
Dus ik ben er vrij zeker van dat AVX Load crashte, dus wat is de gemiddelde avx ratio die ik kan gebruiken? Moet ik terug naar stock klok met -4?

Of zou het iets anders kunnen zijn? Ik heb ook nog nooit een vermogenslimiet ingesteld. Het maximale stroomverbruik van de cpu was ~145 Watt.
Moet ik die PL1 en PL2 hierop instellen of wat ruimte geven, misschien 185 Watt?

Ik denk dat het niet al te relevant is, omdat de multicore enhancement het zal voorkomen via thermische throttling na het bereiken van 90°C.
Hoe hoog kan ik gaan met de temperaturen op de i5-13600K, zodat het de MC Enhancement kan testen zonder kunstmatige thermische beperking.

Edit: Cinebench 2024 crasht gewoon in multicore test, in single core test. Ik kreeg 117 punten (ik weet niet of dit een goede waarde is of niet)

Met vriendelijke groet

This post has been deleted
#3 ·
Oké, ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Heb net de oc-vermenigvuldiger voor de p-cores teruggezet naar 53 en het werkte in cinebench. Met overklokken [1,27 V bij 5,4 GHz P, 4,3 GHz E] bereikte ik 1170 punten, bij standaard kloksnelheden [1,18 V bij 5,1 GHz P, 3,9 GHz E] zat ik rond de 1120 punten.

Ik vraag me af wie de 1255 punten voor de i5-13600K heeft gemeten:

Ik denk dat ik gewoon beperkt word door mijn AiO-waterkoeling, en ik gebruik ook geen contactframe. Er zouden nog 5 tot 10 graden in kunnen zitten met betere koeling.

Maar dit is een solide waarde, die voor de 7800X3D (107 Single, 1115 Multi) staat.

Dus ik ben hier klaar, je kunt dit sluiten.

#4 ·
Ik denk dat LLC7 te hoog is, ik kan me vergissen, misschien heeft de 13600 het nodig, maar mijn 13700k heeft tussen LLC3 en LLC4 nodig om het stabiel te krijgen.
De LLC past de overshoot en undershoot van de spanning aan. Als het verschil te groot is, crasht het of wordt het onstabiel. Het te hoog instellen kan ook veel warmte veroorzaken.
Dat gaat je overklok niet helpen.
Maar je moet ook de AC_LL en DC_LL instellen.
De DC_LL wordt ingesteld op basis van de LLC die je gaat gebruiken, voor LLC3 moet je deze instellen op 1.1, voor LLC4 op 1.02.
De AC_LL stelt je spanning in bij volledige belasting.
Ik raad je aan om te beginnen met LLC4, DC_LL 1.02, AC_LL 0.20.
Stel het in op AC_LL 0.20, als dit stabiel is, ga dan naar 0.19 of zo laag als je kunt.
Als het stabiel is op 0.0, ga dan naar LLC3, DC_LL 1.1, AC_LL 0.50 en probeer weer lager te gaan totdat je systeem onstabiel wordt.
Als dit onstabiel is, ga dan naar 0.21 en hoger totdat je systeem stabiel is.
Mijn instellingen zijn LLC3, DC_LL 1.1 AC_LL 0.37 voor een stabiele spanning van 1.314 en alle P-cores overgeklokt naar 56.
Succes met je overklok.

#5 · (Edited)
Ow en ik ben het vergeten, zet je spanning op auto, de AC_LL zal je cpu spanning instellen.
De beste manier is om opnieuw te beginnen, een cmos reset te doen en alles op auto te laten in je bios, zelfs je geheugen totdat je stabiel bent.
Ook omdat je een asus board hebt, moet je de cpu_ov ontgrendelen om lager te gaan dan 1.180v.
Het staat op je moederbord, zie de handleiding en zoek naar cpu_ov.