K, dus ik ben een complete noob als het gaat om het omgaan met ram overklokken. Ik hoopte dat ik deze ram kon overklokken naar 1866. Alle adviezen worden zeer gewaardeerd.
Geweldige samenvatting om ram in te stellen.Oorspronkelijk geplaatst door cHaoSphEre
Dus, het is 1600 9-9-9-24 1.5V RAM, toch?
Als dat het geval is, ga dan naar de BIOS,
stel de geheugenband op 1866Mhz in (de optie kan 933Mhz zijn, dit is slechts 1866/2)
stel de spanning (van de RAM...) in op ~1.64, of zo dicht mogelijk daarbij. Ga niet boven 1.65.
stel de timings als volgt in -
CL - 11
tRCD - 11
tRP - 11
tRAS - 36
laat al het andere op auto staan.
Als de pc opstart, begin dan met het verlagen van de timings. Focus nu op CL, tRCD en tRP. Verlaag er één tegelijk. Dus, probeer eerst 10-11-11-36. Als dat werkt, 10-10-11-36, enzovoort. Als het verlagen van één instabiliteit veroorzaakt, zet het dan terug en ga verder. Dus bijvoorbeeld, 10-11-11-36 veroorzaakt instabiliteit, probeer 11-10-11-36.
Als je geen van de eerste 3 waarden meer kunt veranderen, verlaag dan de tRAS. Je kunt dit een paar tegelijk verlagen.
Je kunt nu proberen de spanning een beetje te verlagen, maar dit zal waarschijnlijk alleen maar instabiliteit veroorzaken. Ga toch van 1.65 naar 1.6, als dat werkt, ga dan naar 1.575, dan 1.55, enzovoort. Als je instabiliteit tegenkomt, ga dan terug en laat het daarbij.
Hoe ziet instabiliteit eruit? Ofwel de pc start niet op (gaat helemaal niet aan), of hij geeft een BSOD, of je krijgt crashes / foutmeldingen op het bureaublad. Ga met de BSOD's of foutmeldingen terug naar de BIOS en blijf veranderen zoals ik heb geadviseerd. Als de pc niet opstart, moet je de CMOS wissen. Er zit een kleine, ronde batterij in het moederbord - zet de pc uit en trek de stekker uit het stopcontact, verwijder de batterij, wacht 30 seconden en plaats hem terug.
Ga niet rondneuzen in je computer met de stroom aangesloten.
Wat als je probeert de prestaties van een APU te verhogen? Zou het de moeite waard zijn om meer latentie te hebben om een hogere frequentie te bereiken?
In de meeste gevallen niet, DDR3 RAM profiteert meer van frequentie dan van timings. Mijn instellingen van mijn vorige post, mijn 2200mhz RAM heeft een lagere latentie dan Cas8 1600 en is ongeveer 8000mb/s sneller.
Frequentie 90% van de tijd, in bepaalde situaties zijn de strakkere timings beter, maar de DDR3-latentie daalt meer met de frequentie dan met de timings, zolang je timings niet super los zijn
Als je 4 Dimms hebt, is het moeilijker, soms werkt zelfs het losser maken van de timings niet, je kunt ze misschien niet op de snelheid klokken die je wilt. Mijn 2 sticks van 1600 posten niet op 2400, ongeacht de timings. Dimms garanderen alleen dat ze een bepaalde snelheid bereiken onder de voorwaarden van die specifieke kitOorspronkelijk geplaatst door kilyan82
ik kan ze niet eens klokken op 1866, ik heb geprobeerd de langste timings te gebruiken op 1,7v maar de pc start niet op. Misschien komt het omdat er ram modules van 1600 en 1866 samen zijn geĂŻnstalleerd. Het was zoiets als 14-19-19-40. Misschien zorgt een te hoge latentie er ook voor dat de pc niet opstart?