Overclock.net banner
1,641 - 1,660 of 10,289 Posts
Ik heb een probleem met mijn 5800X3D. Hij boost niet verder dan 4450 Mhz. Toen ik aan het spelen was met de aanbevolen instellingen in de eerste post (ik had C-States uitgeschakeld en preferred cores ingeschakeld) kon ik kort 4500 zien op twee cores en 4550 op de beste core (perf #1/1).

Echter, dat verdween zelfs zonder opnieuw op te starten. Dus de chip kan duidelijk hoger boosten, maar ik heb de juiste instellingen er niet voor gevonden. Zou het kunnen dat een deel van mijn voltages in het stroombudget vreten?

Mijn CB23 scores waren normaal gesproken zelfs zo laag als 13800 MT. Ik ben erin geslaagd om dat te verbeteren tot 14700 MT na het spelen met PBO2 Tuner, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik om de een of andere reden prestaties mis.

Om duidelijk te zijn: dit gebeurt zelfs met geoptimaliseerde defaults in BIOS. FCLK gaat niet boven 1866. 1900+ is geen post, ongeacht hoeveel voltage ik geef.

AIDA64 geheugen latency is rond de 60ns. Ik kon 58ns halen, maar dat was niet TM5 stabiel.

Ik draai de laatste BIOS beschikbaar voor mijn board en de laatste chipset drivers. Hardware is zoals hieronder beschreven:
X570 Aorus Master (v1.0) bios f36e (AGESA 1.2.0.7)
4x8GB Viper Steel 4400 C19 geconfigureerd op 3733 zoals hieronder te zien (TM5 Absolut 2 cycles stabiel bij hoge omgevingstemperatuur met hoge GPU load).
RTX 2080Ti en Windows 10 20H2/2009 (oude installatie).
CPU cooler is een 420mm AIO (Arctic LFII) met offset mount en TG Grizzly Extreme paste. Dus de temperaturen zijn niet echt een probleem.

Hallo,

Ik zit al een tijdje in deze thread om een oplossing te vinden, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben als @RaXelliX. Met standaardinstellingen en zonder tuning bereik ik niet de gebruikelijke stock CB23 MT-score, iets wat ik hier rond ~14300~14500 heb waargenomen... In plaats daarvan schommel ik rond ~14000.

Eerst heb ik alle gebruikelijke limieten PPT, TDC, EDC en temp gecontroleerd. PPT en TDC zijn onder de 80% en EDC schommelt rond de 90% en temp bij volle belasting rond ~83c met een omgevingstemperatuur van 26c. Wat ik heb opgemerkt is dat het CPU-pakketvermogen de neiging heeft om op 104 W te blijven, terwijl mensen in deze thread ~115~124 W hebben.

Dingen die ik al heb geprobeerd en geen verandering heb waargenomen:
  • CMOS wissen (meerdere keren)
  • Standaardinstellingen laden
  • Nieuwste chipset driver en nieuwste BIOS met AGESA V2 1.2.0.7
  • PPT, TDC, EDC handmatig instellen op stock waarden
  • PPT, TDC, EDC handmatig iets boven de stock waarden instellen
  • Nieuwe Windows 11 herinstallatie met alleen de nieuwste chipset driver
Dingen die ik heb geprobeerd met waargenomen verandering:
  • PBO2 Tuner met -10 en -20 verhoogt mijn score naar ~14500~14700 en verlaagt de temp

Wat heb ik hier gemist? (Een verborgen/minder bekende limiet?)

Alle hulp wordt gewaardeerd, bedankt!

B450 Aorus Elite rev 1, bios F64b met AGESA V2 1.2.0.7
AIO Liquid Freezer II 280 met offset mount
2x8GB Crucial 3200 (XMP)
Windows 11 Pro 21H2

Hoi,

Ik heb een tijdje op dit forum rondgehangen om een oplossing te vinden, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben als @RaXelliX . Met standaardinstellingen en geen tuning bereik ik niet de gebruikelijke stock CB23 MT-score, iets wat ik hier rond ~14300~14500 heb waargenomen... In plaats daarvan zweef ik rond ~14000.

Eerst controleerde ik alle gebruikelijke limieten PPT, TDC, EDC en temp. PPT en TDC zijn onder de 80% en EDC zweeft rond de 90% en temp bij volle belasting rond ~83c met ambient op 26c. Wat ik heb opgemerkt is dat het CPU-pakketvermogen de neiging heeft om op 104 W te blijven, terwijl mensen op dit forum ~115~124 W hebben.

• Clear CMOS (meerdere keren)
  • Nieuwste chipsetdriver en nieuwste BIOS met AGESA V2 1.2.0.7
  • PPT, TDC, EDC handmatig instellen op stockwaarden
  • PPT, TDC, EDC handmatig iets boven de stocks instellen
  • Nieuwe Windows 11 herinstallatie met alleen de nieuwste chipsetdriver
  • PBO2 Tuner met -10 en -20 verhoogt mijn score tot ~14500~14700 en verlaagt de temp

2x8GB Crucial 3200 (XMP)
Windows 11 Pro 21H2

View attachment 2566047
Zou niet zeggen hetzelfde probleem, hij gebruikt een 420mm AIO en jij komt boven de 80°C in CB, dat is al een groot genoeg verschil.
Als je al op 83°C zit en maar 104W trekt, is je koeloplossing niet de beste, ik zou verwachten dat een 280mm AIO het iets beter doet.
Ryzen begint de boost te verminderen boven de 80°C, daarom is je score lager dan gemiddeld in vergelijking met mensen die onder de 79°C uitkomen en het verhogen van de limieten zal niets doen.
Wat zou kunnen helpen is het verminderen van de limieten zodat je onder de 80°C blijft.

• Rep+
Reactions: RedF
Zou niet hetzelfde probleem zeggen, hij gebruikt een 420 mm AIO en jij komt boven de 80°C in CB, dat is al een groot verschil.
Als je al op 83°C zit en slechts 104W trekt, is je koeloplossing niet de beste, ik zou verwachten dat een 280mm AIO het iets beter zou doen.
Ryzen begint de boost te verminderen boven de 80°C, daarom is je score onder het gemiddelde in vergelijking met mensen die onder de 79°C uitkomen en het verhogen van de limieten zal niets doen..
Wat zou kunnen helpen is het verminderen van de limieten zodat je onder de 80°C blijft.
Dank je. Ik ga dit weekend denk ik opnieuw pasta aanbrengen om zeker te zijn en er gewoon mee omgaan. Ik weet tenminste waarom. (Ik dacht dat de boostreductie bij 90°C begon).

Ik heb de instelling nog nooit echt gebruikt, omdat het aanpassen van PPT/TDC/EDC direct prima werkt op alle andere AM4-onderdelen, maar als je voor thermische limieten aan vermogenslimieten zit en al CO's hebt afgesteld, kan het wijzigen van "VddcrVddfull" vergelijkbare voordelen opleveren.

Image

Als je firmware de instelling niet weergeeft in de UEFI-setup, kun je je NVRAM-dump controleren op "Setup Question = Adjust VddcrVddfull Mode" en "Setup Question = VddcrVddfull_Scale_Current".

Persoonlijk merkte ik dat de nauwkeurigheidsmeting van de stroomrapportagedeviatie van HWiNFO aangaf dat mijn bord het stroomverbruik overschatte, wat mogelijk de prestaties beperkte, nadat ik de loadline-kalibratie had aangepast om clock stretching bij hogere belastingen te elimineren. Het verhogen van "VddcrVddfull_Scale_Current" van 210 naar 235 compenseert dit en nu is de nauwkeurigheid van de stroomrapportagedeviatie ~100 bij typische volle belasting (bijvoorbeeld Cinebench multi-threaded of CPU-Z stress) en ~90% bij absolute piekbelasting (de meer veeleisende y-cruncher-tests).

• Rep+
Reactions: Nd4spdvn and RedF
Persoonlijk merkte ik dat de afwijking in de stroomrapportage van HWiNFO aangaf dat mijn bord het stroomverbruik te hoog rapporteerde, wat mogelijk de prestaties beperkte, nadat ik de loadline-kalibratie had aangepast om clock stretching bij hogere belastingen te elimineren. Het verhogen van "VddcrVddfull_Scale_Current" van 210 naar 235 compenseert dit en nu is de afwijking in de stroomrapportage ~100 bij typische volle belasting (Cinebench multi-threaded of CPU-Z stress, bijvoorbeeld) en ~90% bij absolute piekbelasting (de meer veeleisende y-cruncher tests).
Oh... Ik denk dat je er net achter bent gekomen wat mijn probleem is.

Mijn afwijking in de stroomrapportage bij volledige C23-belasting is <85%. Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar sinds ik dit heb geleerd, heb ik willekeurige dingen getest en merk ik vreemd gedrag op dat voor mij geen zin heeft:
  • Het verlagen van EDC onder de standaardwaarde (zoals 110 in plaats van 140 def), verhoogt de CPU-temperatuur een paar graden Celsius tot ~87c
  • Het verlagen van PPT naar 104 verhoogt ook de CPU-temperatuur
  • Ik kan -50 in alle cores in PBO2 tuner zetten en C23 prima draaien? (slechts één keer, stabiliteit niet getest), dit verlaagt uiteraard de CPU-temperatuur enorm (79c) en de boostklok in MT tot ~4350 bereik in plaats van laag ~4200 en de C23-score bereikt de gemiddelde score die ik hier zie (~14600).
Dus ik kan concluderen dat mijn MB niet werkt zoals bedoeld? (Ik heb geen BIOS-instelling gevonden die betrekking heeft op "stroomrapportage-afwijking"...)

Mijn afwijking van de stroomrapportage bij volledige C23-belasting is <85%.
Dit betekent dat het moederbord het stroomverbruik van de CPU bescheiden onderrapporteert, wat zeer vergelijkbare effecten zal hebben als het verhogen van de vermogenslimieten.

Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar sinds ik dit heb geleerd, heb ik willekeurige dingen getest en merk ik vreemd gedrag op dat voor mij geen zin heeft:
  • Het verlagen van EDC onder de voorraadwaarde (zoals 110 in plaats van 140 def), verhoogt de CPU-temperatuur een paar graden tot ~87c
  • Het verlagen van PPT naar 104 verhoogt ook de CPU-temperatuur
  • Ik kan -50 in alle cores in PBO2 tuner zetten en C23 prima laten draaien? (slechts één keer, stabiliteit niet getest), uiteraard verlaagt dit de CPU-temperatuur enorm (79c) en de boostklok in MT tot ~4350 bereik in plaats van laag ~4200 en de C23-score bereikt de gemiddelde score die ik hier zie (~14600).
Het verminderen van de vermogenslimieten kan hogere of langere opportunistische boosting mogelijk maken, afhankelijk van de werklast. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat -50 CO daadwerkelijk werkt; de kans is groot dat het hetzelfde is als het instellen van -30.

Dus ik kan concluderen dat mijn MB niet werkt zoals bedoeld? (Ik heb geen BIOS-instelling gevonden die gerelateerd is aan "stroomrapportage-afwijking"...)
Als dit anders standaard was, zou dit impliceren dat het moederbord ofwel niet goed gekalibreerd was of probeerde te sjoemelen door het vermogen te onderrapporteren.

• Rep+
Reactions: ali42
Geen overklok hier, alleen PBO2 Tuner-limieten, LLC op Auto, ik krijg 109% stroomrapport in 7-zip benchmarks, temperaturen komen nooit boven 75-76ºC sinds de chipset driver update. 101% in Cinebench R23 (waar ik typisch 15200+ scoor, mijn beste run was 15300)
Ook, met alle cores die zonder problemen naar 4550 boosten, vroeg ik me af of effectieve kloksnelheden hieronder 👇 normaal zijn of dat er een soort stretching aan de hand is? (Geen overklok, PBO2 Tuner-limieten toegepast)
Tot slot, kan iemand Jetstream V2 resultaten delen op de nieuwste Chrome (geen overklok, PBO2 Tuner-limieten toegepast)? Bedankt op voorhand.
Wow wow wow is alles wat ik kan zeggen. 4550 op alle cores. Verdomme. Wat zijn je PBO-instellingen in BIOS? Ik neem aan dat de meeste op auto staan. Hoe zit het met C-States en CPPC?
En de score - 15200. Ik haal momenteel 14400 typisch, 14700 het beste. Vóór het tweaken van PBO2 Tuner kreeg ik zelfs een lagere score van 13800.
Ik mis nog steeds prestaties om een of andere reden.
Ik heb wat gezocht en een MSI-gebruiker die klaagde over een limiet van 4450 kon 4550 halen met een ander Windows-energieplan van hier: Ryzen Custom Power Plans for Windows 10 (Balanced and...

Ik heb dat geprobeerd en de Snappy-variant geeft me iets betere scores dan de Ultimate, maar ik zie nog steeds nooit 4550.

Wow wow wow, dat is alles wat ik kan zeggen. 4550 op alle cores. Damn. Wat zijn je PBO-instellingen in de BIOS? Ik neem aan dat de meeste op automatisch staan. Hoe zit het met C-States en CPPC?
Uiteraard één core tegelijk, maar ze boosten willekeurig en vaak tijdens het draaien van desktop-apps en in sommige games. Ik ben nog steeds op zoek naar feedback met betrekking tot effectieve kloksnelheden.

Wat betreft BIOS-instellingen: CPPC ingeschakeld, voorkeurs cores uitgeschakeld, globale c-states ingesteld op Auto, LLC ingesteld op Auto. Helemaal geen overklok, ik ben de PBO2 Tuner programmeur/engineer oneindig dankbaar.

Probeer HWInfo64 te sluiten als je nauwkeurige R23-resultaten wilt, de constante hardware-polling stoort een beetje met deze zware workload.

Image

Uiteraard één kern tegelijk, maar ze worden willekeurig en vaak verhoogd tijdens het uitvoeren van desktop-apps en in sommige games. Ik ben nog steeds op zoek naar feedback met betrekking tot effectieve kloksnelheden.

Wat betreft BIOS-instellingen: CPPC ingeschakeld, voorkeurskernen uitgeschakeld, globale c-states ingesteld op Auto, LLC ingesteld op Auto. Helemaal niet overklokken, ik ben de programmeur/engineer van PBO2 Tuner oneindig dankbaar.

Probeer HWInfo64 te sluiten als je nauwkeurige R23-resultaten wilt, de constante hardware-polling stoort een beetje met deze zware werklast.
Heya

ik heb je instellingen gekopieerd... maar ik krijg niet hetzelfde resultaat...

Image

misschien komt het door de B550-chipset? ... Systeem is alleen luchtgekoeld... Dark Rock 4 pro met push / pull fans

U vroeg om Jetstream2-resultaten...nieuwste Chrome-versie 103.0.5060.114 (Officiële build) (64-bits)

Oh wacht...verkeerde PBO-instellingen... ik stuur nog een foto :)

Image

Nieuwe foto, met dezelfde instellingen in POBTuner2

Image

Attachments

Jetstream2 resultaten...nieuwste Chrome Versie 103.0.5060.114 (Officiële Build) (64-Bit)

Oh wacht...verkeerde PBO-instellingen...ik stuur nog een foto
Heel erg bedankt maat 👍, aangezien ik 242-250 krijg (afhankelijk van de dag van de week lol) bevestigt dit vrijwel dat ik geen last heb van mijn middelmatige RAM-kit tijdens het gematigd browsen.

Wat betreft je koeling, het is hetzelfde dat ik gebruik (DRP4 push pull config maar ik heb de ventilator in het midden eruit gehaald omdat ik tijdens mijn tests ontdekte dat het meer warmte vasthield dan dat het afvoerde). Tegenwoordig zit ik bij warm zomerweer tussen de 70 en 75 °C max. in zware benchmarking, dus er is geen throttling en de scores zijn hoog... maar ik denk dat ik de ware grenzen van de CPU pas zal kennen in winterweer of dat ik een mooi AC-systeem in mijn kamer koop (ik heb het eerlijk gezegd niet nodig). Het maakt toch niet uit in games.

Hallo,

Ik heb een tijdje in deze thread rondgehangen om een oplossing te vinden, maar ik lijk hetzelfde probleem te hebben als @RaXelliX . Met standaardinstellingen en geen tuning, bereik ik niet de gebruikelijke stock CB23 MT-score, iets wat ik hier rond ~14300~14500 heb waargenomen... In plaats daarvan zweef ik rond ~14000.

Eerst controleerde ik alle gebruikelijke limieten PPT, TDC, EDC en temp. PPT en TDC zijn onder de 80% en EDC zweeft op 90% en temp bij volle belasting rond ~83c met ambient op 26c. Wat ik heb opgemerkt is dat het CPU-pakketvermogen de neiging heeft om op 104 W te blijven, terwijl mensen op deze thread ~115~124 W hebben.

• Clear CMOS (meerdere keren)
  • Nieuwste chipsetdriver en nieuwste BIOS met AGESA V2 1.2.0.7
  • PPT, TDC, EDC handmatig instellen op stockwaarden
  • PPT, TDC, EDC handmatig iets boven de stocks instellen
  • Nieuwe Windows 11 herinstallatie met alleen de nieuwste chipsetdriver
  • PBO2 Tuner met -10 en -20 verhoogt mijn score naar ~14500~14700 en verlaagt de temp

2x8GB Crucial 3200 (XMP)
Windows 11 Pro 21H2

View attachment 2566047
Ik heb een dark hero board en ik heb hetzelfde probleem, behalve dat mijn powerdeviatie op 102% staat, dus niet het probleem. Heb ook alles geprobeerd wat je hierboven hebt gepost en het uiteindelijk voor elkaar gekregen om het naar 4,55 te boosten direct na een installatie van windows, maar nooit meer. Ik heb mijn haar uitgetrokken om dit op te lossen, maar ik denk dat het op dit punt een bug moet zijn. Er is geen verklaring, want er is geen duidelijke throttling en max temps onder R23 is 77C, zelfs zonder CO.

De omgevingstemperatuur is momenteel ~20°C, maar dit is helaas niet stabiel, mijn core3 is verschrikkelijk en heeft -8 nodig om volledig stabiel te zijn.
Het slechte daaraan is dat bij -8 alle core-belastingen die spanning zullen gebruiken, aangezien alle core-spanningen in de 14700-reeks dalen :<.

Noctua U12A in een NR200.
Image

Image

De omgevingstemperatuur is momenteel ~20°C, maar dit is helaas niet stabiel, mijn core3 is verschrikkelijk en heeft -8 nodig om volledig stabiel te zijn.
Het slechte daaraan is dat bij -8 alle core-loads die spanning zullen gebruiken, aangezien alle core-spanningen scores in de 14700-reeks laten dalen :<.
Ik dacht dat AMD 5800X-dies uitkoos om ze om te zetten in 3D-cache-varianten? Alsof alle cores perfect moesten zijn.

Ik dacht dat AMD 5800X-dies selecteerde om ze om te zetten in 3D-cache-varianten? Alsof alle cores perfect moesten zijn.
Welnu, de mijne is een 2207PGS, een van de vroegste samples die er misschien doorheen zijn geglipt, maar core3 faalt ycrunsher n32/64 bij alles onder -8.
Toch een echt goede chip om eerlijk te zijn, aangezien CPPC correct voor mij werkt en het bijna nooit wordt gebruikt in normale usecase.

• Rep+
Reactions: BNSoul
Ik dacht dat AMD 5800X-dies selecteerde om ze om te zetten in 3D-cachevarianten? Alsof alle cores perfect moesten zijn.
Ik denk dat ze genoeg hebben gedaan om ervoor te zorgen dat ze de beoogde aantallen kunnen halen, of misschien net iets minder, en dat is het dan. Lijkt alles te zijn wat we weten totdat we meer overklokmogelijkheden krijgen.

• Rep+
Reactions: BNSoul
Ik heb een probleem met mijn 5800X3D. Hij boost niet verder dan 4450 Mhz.
Toen ik speelde met de aanbevolen instellingen in de eerste post (ik had C-States uitgeschakeld en preferred cores ingeschakeld) kon ik kort 4500 zien op twee cores en 4550 op de beste core (perf #1/1).
Dat verdween echter, zelfs zonder opnieuw op te starten. De chip kan dus duidelijk hoger boosten, maar ik heb er nog geen goede instellingen voor gevonden. Zou het kunnen dat een deel van mijn voltages het power budget aantast?

Mijn CB23 scores waren normaal gesproken zelfs zo laag als 13800 MT. Ik ben erin geslaagd om dat te verbeteren naar 14700 MT na het spelen met PBO2 Tuner, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik om de een of andere reden prestaties mis.
Om duidelijk te zijn - dit gebeurt zelfs met geoptimaliseerde defaults in BIOS. FCLK gaat niet boven 1866. 1900+ is geen post, ongeacht hoeveel voltage ik erin stop.
AIDA64 geheugen latency is rond de 60ns. Ik kon 58ns halen, maar dat was niet TM5 stabiel.

Ik draai de nieuwste BIOS beschikbaar voor mijn board en de nieuwste chipset drivers. Hardware is zoals hieronder beschreven:
X570 Aorus Master (v1.0) bios f36e (AGESA 1.2.0.7)
4x8GB Viper Steel 4400 C19 geconfigureerd naar 3733 zoals hieronder te zien (TM5 Absolut 2 cycles stabiel bij hoge omgevingstemperatuur met hoge GPU load).
RTX 2080Ti en Windows 10 20H2/2009 (oude installatie).
CPU cooler is een 420mm AIO (Arctic LFII) met offset mount en TG Grizzly Extreme paste. Dus temperaturen zijn niet echt een probleem.
Ik had dit probleem en moest terug naar 1.2.0.6b bios in plaats van 1.2.0.7. Ik weet niet waarom, maar nu krijg ik vergelijkbare scores vergeleken met de rest van de mensen. (Asus Prime X370 Pro)
CPPC AAN / preferred cores uit

Oh... Ik denk dat je er net achter bent gekomen wat mijn probleem is.

Mijn afwijking van de stroomrapportage bij volledige C23-belasting is <85%. Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar sinds ik dit heb geleerd, heb ik willekeurige dingen getest en merk ik vreemd gedrag op dat voor mij geen zin heeft:

• EDC verlagen tot onder de standaardwaarde (zoals 110 in plaats van 140 def), verhoogt de CPU-temperatuur een paar graden tot ~87c

• PPT verlagen tot 104 verhoogt ook de CPU-temperatuur

• Ik kan -50 in alle cores in PBO2 tuner zetten en C23 prima laten draaien? (slechts één run, stabiliteit niet getest), dit verlaagt uiteraard de CPU-temperatuur enorm (79c) en de boostklok in MT tot ~4350 bereik in plaats van laag ~4200 en de C23-score bereikt de gemiddelde score die ik hier heb gezien (~14600).
Dus ik kan concluderen dat mijn MB niet werkt zoals bedoeld? (Ik heb geen BIOS-instelling gevonden die betrekking heeft op "afwijking van de stroomrapportage"...)
Ik heb de andere man met hetzelfde probleem geantwoord, maar ik moest 1 BIOS-versie terugzetten (van 1.2.0.7 naar 1.2.0.6b). Daarna kreeg ik de juiste CB23-scores en boostkloks.

1,641 - 1,660 of 10,289 Posts