Scroll naar beneden voor gamingresultaten als u niet geïnteresseerd bent in details
TLDR: 5800X3D is een monster in gaming, is gemakkelijk te overklokken en draait heet en verslaat zelfs een afgestemde 5950x in de meeste games; voor algemene computerbewerkingen verslaan de 5800x, en nog belangrijker nu, de 5700x het ook bij overklokken, maar kunnen het niet evenaren in gaming. Koop degene die beter bij uw use case past.
Mijn TLDR-aanbevelingen voor optimale X3D-prestaties:
//HIERONDER ZIJN VROEGE BETA BIOS INDRUKKEN//
Eerste gedachten over een vroege sample 5800X3D en wat overklokinfo/resultaten.
TLDR: 5800X3D is een monster in gaming, is gemakkelijk te overklokken en draait heet en verslaat zelfs een afgestemde 5950x in de meeste games; voor algemene computerbewerkingen verslaan de 5800x, en nog belangrijker nu, de 5700x het ook bij overklokken, maar kunnen het niet evenaren in gaming. Koop degene die beter bij uw use case past.
Mijn TLDR-aanbevelingen voor optimale X3D-prestaties:
- AMD CBS > NBIO > SMU > CPPC ingeschakeld
- AMD CBS > NBIO > SMU > CPPC Preferred Cores uitgeschakeld
- AMD CBS > CPU > Global C-State Control ingeschakeld
- Gebruik "de tool" of PBO2 Tuner om de CO-curve in te stellen die is geverifieerd met de Corecycler AVX2-test.
- RAM-bandbreedte lijkt voordeliger te zijn dan strakke latentie, uiteraard is snel en strak het beste.
- Houd SOC-, CLDO VDDP-, CCD-, IOD-spanningen zo laag als u kunt voor stabiliteit om de stroomomgeving te behouden.
- PLL van 1,85-1,95 lijken goed te werken voor hogere FCLK. 2.0+ kan USB-uitval veroorzaken. 1.75 Stabiel waargenomen bij 3800/1900.
//HIERONDER ZIJN VROEGE BETA BIOS INDRUKKEN//
Eerste gedachten over een vroege sample 5800X3D en wat overklokinfo/resultaten.
- Skatter Bencher #29 behandelt de methode, alle Crosshair-boards met de BCLK-overklokondersteuningsinstellingen kunnen het.
- AGESA 1206b is de vroegste die is gevonden die correct werkt. 1203 - 1205 bevestigd om op te starten en te werken, maar hebben geen functionele prestatieverbetering, dus het zit op de basisklok van 3,4 ghz.
- Vermijd het upgraden van AGESA zonder onderzoek voorbij 1206b voorlopig als alles naar behoren werkt, AMD kan permanente wijzigingen aanbrengen in de CPU en we weten allemaal hoe nuttig de notities zijn...."Verbeterde systeemprestaties".
- VID ligt ver onder de door Robert Hallock genoemde 1,3 tot 1,35 vcore-limiet, laag tot midden 1,2s multi-core en hoog 1,1s single-core, ik heb geverifieerd met een nauwkeurige DMM en de meetpunten waren ~20mv over gerapporteerde SVI2, in lijn met eerdere CPU's die in deze C6E hebben gezeten. Mijn 105.4 BCLK heeft een +0.0125 offset toegepast, net genoeg om hem weer goed te laten boosten. VID heeft nooit 1.288 overschreden, SVI2 heeft nooit 1.269 overschreden met die kleine offset. Geen crashes, geen CO gebruikt, geen wijzigingen in PBO-limieten, LLC Auto.
- PCIE wordt op een gegeven moment teruggezet als je BCLK oploopt, bijvoorbeeld 4 naar 3, of 3 naar 2. Ik kwam weg met het handmatig instellen van PCIE 16_1 op 3.0 en de m.2-schijf op 3.0 YMMV, met name met PCIE 4.
- Het is waanzinnig heet, wees er klaar voor, overklokken op lucht of aio en het koel houden wordt een uitdaging.
- PBO2 Tuner (link in post 13 door Lionvibes) maakt het mogelijk om CO- en PBO-limieten te manipuleren (alleen lager), doe dit voorzichtig als je het doet, het gedraagt zich niet helemaal hetzelfde als andere zen3's. Voor degenen die een Zen 2 x cpu en een Zen 2 xt cpu gebruikten, boost het meer als de xt-variant. Vlakke doelsnelheid als temperatuurruimte beschikbaar is in plaats van zwevend zoals Zen 2x en Zen 3 Dual CCD-chips.
- Aida 64 geheugentesten is geen forte van de X3D
Het doet het daar niet goed. De extra L3 brengt een L3-cache latentieverhoging met zich mee en de relatief lage kloksnelheden (voor Zen 3) doen geen gunsten voor bandbreedte of latentie. 5800x latenties van ~+4 ns zijn normaal, L3 cache latentie van ~12,5 is normaal.
- Buiten gaming zijn andere apps gelijk aan 5800x als de kloksnelheid gelijk is of gelijk is aan 5800x met een tekort van 200 mhz, afhankelijk van de specifieke applicatie. In een paar gevallen dekt het tot een snelheidsdeficiet van 400 mhz.
- Ik ben vergeten hoe fijn het is om niet met CO, Scalar, Multiplier, DOCS, per geladen core count multiplier, avx offsets, ringbussen etc etc etc etc... te hoeven dealen. Vind gewoon de maximale stabiele BCLK, minimale vereiste spanning, stem het geheugen af en stuur het. Zoveel minder werk dan het volledig afstemmen van een 5950x.
- De maximale CPU-snelheid wordt beperkt door de tolerantie voor BCLK-verhogingen van de GPU. De 3080ti houdt gewoon niet van iets boven 102.8, waar de 2080ti veel hoger zou tolereren, 110 was opstartbaar, maar ik heb het niet verder geprobeerd. Zal moeite doen om manieren te vinden waarop we allemaal kunnen profiteren door de GPU-tolerantie voor BCLK-verhogingen in de toekomst te vergroten.
- Overkloktesten worden uitgevoerd met deze geheugenconfiguratie, TM5 stabiel, geen WHEA's. Stockish-testen uitgevoerd op 1900/3800, verder identieke timings:
De onderstaande vroege testresultaten zijn uitgevoerd met een koeler op een C6E
ASUS System Product Name - Geekbench Browser - Bijgewerkt, nieuwe snelste 8-core Zen 3 GB5 multi op Hwbot.
AMD Ryzen 7 5800X3D @ 4689.49 MHz - CPU-Z VALIDATOR Dit is 4795 Max boost single core.
hwbot.org
Weinig moeite 2080ti 3dMark-resultaten:
TS- Ik scoorde 16 189 in Time Spy
TSE- Ik scoorde 7 622 in Time Spy Extreme
FS- Ik scoorde 36 051 in Fire Strike
FSE- Ik scoorde 19 565 in Fire Strike Extreme
FS-U- Ik scoorde 10 136 in Fire Strike Ultra
PR- Ik scoorde 10 863 in Port Royal
CPU- Ik scoorde 0 in CPU Profile
Weinig moeite 3080ti 3dMark-resultaten (allemaal bijgewerkt met C8E-moederbord):
TS- Ik scoorde 20 458 in Time Spy +26,3%
TSE- Ik scoorde 10 136 in Time Spy Extreme +33%
FS- Ik scoorde 41 994 in Fire Strike +16,5%
FSE- Ik scoorde 26 040 in Fire Strike Extreme +33%
FS-U- Ik scoorde 14 473 in Fire Strike Ultra +42,8%
PR- Ik scoorde 15 192 in Port Royal +39,6%
- voor overklokresultaten zijn de maximale verwachte winsten eenvoudig, aangezien elke toename van meer dan 100 bclk dezelfde % winst is. Er zijn gevallen waarin het zowel over- als onderpresteert dan de verwachte resultaten.
- Meestal een poging om te valideren wanneer en waar het verbeteringen laat zien, plus een aantal stock X3D-nummers te leveren die geen gebruik maken van gimped 3200- of 3600-geheugenconfiguraties zoals veel van de resultaten in de media.
-Objectief is het een typische 10-30 fps beter dan 5950x in CPU-beperkte gebieden, new Babbage, loreville, ruimte. De HUD vertraagt de framerate niet meer in schepen, dus je krijgt geen grote fps-boost als je wegkijkt van HUD. Lange afstand QT toonde 130-163 fps bereik, het doorkruisen van een planeet in QT was 120sih, New Babbage 70-80 typisch met pieken boven 110 en min rond 60. Loreville 80-95 typisch met min rond 60 in New Deal. Grim Hex is in feite een winst van 20 fps bijna overal.
- Subjectief voelt het dag en nacht beter aan. Frame pacing voelt verbeterd aan en hogere gemiddelde snelheden maken alles veel mooier. De X3D+2080ti draait het beter, in alle gebieden dan 5950x+3080ti, inclusief ruimte.
SotTR: opnieuw uitgevoerd met v-sync uit, het veranderde niets, +/- 1 fps gemiddeld, winsten beperkt door GPU-bottleneck, mind blown een Ryzen wordt gebottlenecked door een shunted 2080ti op 1080p Laagste. SotTR toont typische liefde voor alle verbeteringen in de setup en toont winsten zoals verwacht:
2080ti resultaten:
Overklokt
720 - Laagste (6% winst) 1080-Laagste (4,8% winst) 1080-Medium (1,3% winst) 1440-Medium (0,5% winst)
Stockish:
720 - Laagste 1080 - Laagste 1080 - Medium 1440 - Medium
3080ti resultaten:
Overklokt:
Horizon Zero Dawn: Originele kwaliteitsinstelling, V-sync uit, geen schaling:
Het is duidelijk dat HZD meer GPU-beperkt is dan SotTR, in feite presteerden de GPU en CPU op 1440p iets beter tijdens het uitvoeren van de stocktest en zijn de resultaten beter dan OC-resultaten. Ik beschouw dit als waarschijnlijk testvariantie, de ene is mogelijk gedaan aan de bovenkant van mijn koelvloeistoftemperatuurvenster (55f) en de andere aan de onderkant (48f) terwijl de koeler aan en uit ging of een of andere windows-onzin op de achtergrond plaatsvond.
2080ti resultaten:
Overklokt
720 (2,1% winst) - 1080 (1% winst) - 1440 (regressie/variantie)
Stockish:
720 - 1080 - 1440
3080ti resultaten:
Overklokt:
CB 2077: Standaard hoge preset, Vsync uit, Volledig scherm, Geen DLSS:
2080ti resultaten:
Overklokt
720 (2,2% winst) - 1080 (1,1% winst) - 1440 (% winst)
Stockish:
720 - 1080 - 1440
3080ti resultaten:
Overklokt:
720 (-5%) - 1080 (+19,4%) - 1440 (+29,6%)
FF14 Shadowbringers: Desktop (Hoog) Preset (reBAR Aan/Uit = geen verandering hier)
Resultaten hier zijn verbazingwekkend. De stockish 5800x3d en 2080ti op 2250mhz+1250mem doden mijn 5950x als deze 5250mhz effectieve boostklokken draait, zelfs als ik de koelvloeistof op 35f + 3080ti op 2350mhz+1330mem houd. Laat zien hoe CPU-gebonden de FF14-engine is.
2080ti resultaten:
Overklokt
720 (5% winst) - 1080 (4,6% winst) - 1440 (1,7% winst)
Stockish:
720 - 1080 - 1440
3080ti resultaten:
Overklokt:
720 (-2,4%) - 1080 (+3%) - 1440 (+15%)
Assassins Creed Odyssey: Zeer hoge preset
Geen vreemd gedrag gecorrigeerd voorafgaand aan het verwisselen van 3080ti voor 2080ti OC-resultaten. Zeer volatiele resultaten, het is eerlijk gezegd een waardeloze benchmark, maar hier is het.
2080ti resultaten:
Stockish:
720 - 1080 - 1440 - 3440
3080ti resultaten:
Overklokt:
5950x head 2 head testen geannuleerd, gewoon geen zin om mijn tijd ervoor te gebruiken. X3D is sneller in bijna elke game en bijna onmerkbaar langzamer in de meeste niet-gaming algemene gebruikslasten. Productiviteit verslaat de 5950x uiteraard de X3D.
Geen tests en grafieken nodig voor die info lol.
ASUS System Product Name - Geekbench
Benchmark results for an ASUS System Product Name with an AMD Ryzen 7 5800X3D 8-Core Processor processor.
browser.geekbench.com
AMD Ryzen 7 5800X3D @ 4689.49 MHz - CPU-Z VALIDATOR Dit is 4795 Max boost single core.
Cinebench - R23 Multi Core with BenchMate overclocking records @ HWBOT
Overclocking records

Weinig moeite 2080ti 3dMark-resultaten:
TS- Ik scoorde 16 189 in Time Spy
TSE- Ik scoorde 7 622 in Time Spy Extreme
FS- Ik scoorde 36 051 in Fire Strike
FSE- Ik scoorde 19 565 in Fire Strike Extreme
FS-U- Ik scoorde 10 136 in Fire Strike Ultra
PR- Ik scoorde 10 863 in Port Royal
CPU- Ik scoorde 0 in CPU Profile
Weinig moeite 3080ti 3dMark-resultaten (allemaal bijgewerkt met C8E-moederbord):
TS- Ik scoorde 20 458 in Time Spy +26,3%
TSE- Ik scoorde 10 136 in Time Spy Extreme +33%
FS- Ik scoorde 41 994 in Fire Strike +16,5%
FSE- Ik scoorde 26 040 in Fire Strike Extreme +33%
FS-U- Ik scoorde 14 473 in Fire Strike Ultra +42,8%
PR- Ik scoorde 15 192 in Port Royal +39,6%
- voor overklokresultaten zijn de maximale verwachte winsten eenvoudig, aangezien elke toename van meer dan 100 bclk dezelfde % winst is. Er zijn gevallen waarin het zowel over- als onderpresteert dan de verwachte resultaten.
- Meestal een poging om te valideren wanneer en waar het verbeteringen laat zien, plus een aantal stock X3D-nummers te leveren die geen gebruik maken van gimped 3200- of 3600-geheugenconfiguraties zoals veel van de resultaten in de media.
Alleen games met ingebouwde benchmarks worden getest, geen tijd voor of interesse in aangepaste runtests en online games zijn naar mijn mening veel te variabel. De enige uitzondering is Star Citizen, een game die CPU-bottlenecked is op elke CPU die momenteel in elke resolutie en instelling bestaat.
Star Citizen, tart in feite benchmarking, maar hier zijn mijn indrukken en observaties.
-Objectief is het een typische 10-30 fps beter dan 5950x in CPU-beperkte gebieden, new Babbage, loreville, ruimte. De HUD vertraagt de framerate niet meer in schepen, dus je krijgt geen grote fps-boost als je wegkijkt van HUD. Lange afstand QT toonde 130-163 fps bereik, het doorkruisen van een planeet in QT was 120sih, New Babbage 70-80 typisch met pieken boven 110 en min rond 60. Loreville 80-95 typisch met min rond 60 in New Deal. Grim Hex is in feite een winst van 20 fps bijna overal.
- Subjectief voelt het dag en nacht beter aan. Frame pacing voelt verbeterd aan en hogere gemiddelde snelheden maken alles veel mooier. De X3D+2080ti draait het beter, in alle gebieden dan 5950x+3080ti, inclusief ruimte.
SotTR: opnieuw uitgevoerd met v-sync uit, het veranderde niets, +/- 1 fps gemiddeld, winsten beperkt door GPU-bottleneck, mind blown een Ryzen wordt gebottlenecked door een shunted 2080ti op 1080p Laagste. SotTR toont typische liefde voor alle verbeteringen in de setup en toont winsten zoals verwacht:
2080ti resultaten:
Overklokt
720 - Laagste (6% winst) 1080-Laagste (4,8% winst) 1080-Medium (1,3% winst) 1440-Medium (0,5% winst)




Stockish:
720 - Laagste 1080 - Laagste 1080 - Medium 1440 - Medium




3080ti resultaten:
Overklokt:




Horizon Zero Dawn: Originele kwaliteitsinstelling, V-sync uit, geen schaling:
Het is duidelijk dat HZD meer GPU-beperkt is dan SotTR, in feite presteerden de GPU en CPU op 1440p iets beter tijdens het uitvoeren van de stocktest en zijn de resultaten beter dan OC-resultaten. Ik beschouw dit als waarschijnlijk testvariantie, de ene is mogelijk gedaan aan de bovenkant van mijn koelvloeistoftemperatuurvenster (55f) en de andere aan de onderkant (48f) terwijl de koeler aan en uit ging of een of andere windows-onzin op de achtergrond plaatsvond.
2080ti resultaten:
Overklokt
720 (2,1% winst) - 1080 (1% winst) - 1440 (regressie/variantie)



Stockish:
720 - 1080 - 1440



3080ti resultaten:
Overklokt:
CB 2077: Standaard hoge preset, Vsync uit, Volledig scherm, Geen DLSS:
2080ti resultaten:
Overklokt
720 (2,2% winst) - 1080 (1,1% winst) - 1440 (% winst)



Stockish:
720 - 1080 - 1440



3080ti resultaten:
Overklokt:
720 (-5%) - 1080 (+19,4%) - 1440 (+29,6%)



FF14 Shadowbringers: Desktop (Hoog) Preset (reBAR Aan/Uit = geen verandering hier)
Resultaten hier zijn verbazingwekkend. De stockish 5800x3d en 2080ti op 2250mhz+1250mem doden mijn 5950x als deze 5250mhz effectieve boostklokken draait, zelfs als ik de koelvloeistof op 35f + 3080ti op 2350mhz+1330mem houd. Laat zien hoe CPU-gebonden de FF14-engine is.
2080ti resultaten:
Overklokt
720 (5% winst) - 1080 (4,6% winst) - 1440 (1,7% winst)



Stockish:
720 - 1080 - 1440



3080ti resultaten:
Overklokt:
720 (-2,4%) - 1080 (+3%) - 1440 (+15%)



Assassins Creed Odyssey: Zeer hoge preset
Geen vreemd gedrag gecorrigeerd voorafgaand aan het verwisselen van 3080ti voor 2080ti OC-resultaten. Zeer volatiele resultaten, het is eerlijk gezegd een waardeloze benchmark, maar hier is het.
2080ti resultaten:
Stockish:
720 - 1080 - 1440 - 3440




3080ti resultaten:
Overklokt:




5950x head 2 head testen geannuleerd, gewoon geen zin om mijn tijd ervoor te gebruiken. X3D is sneller in bijna elke game en bijna onmerkbaar langzamer in de meeste niet-gaming algemene gebruikslasten. Productiviteit verslaat de 5950x uiteraard de X3D.
Geen tests en grafieken nodig voor die info lol.