Overclock.net banner
5,361 - 5,380 of 9,078 Posts
Is het mogelijk om een 7800X3D statisch te overklokken? Ik zag derbauer een statische test doen op de nieuwe 8700G op ongeveer 5,3 all core en hij throttlede helemaal niet zoals hij zou doen met PBO. Ik ben gewoon benieuwd of ik hetzelfde kan doen met de 7800X3D om hem te dwingen 5,05 (of 5,15 met BCLK) aan te houden in benches.
Natuurlijk. Als je moederbord handmatige spanningsaanpassing voor X3D toestaat (zoals ASUS Crosshair) en ECLK-aanpassing heeft, is dat eenvoudig.

1) Schakel Precision Boost uit (Core Performance Boost-instelling)
2) Pas ECLK aan, bijvoorbeeld 42 MULT * 120 ECLK = 5040 MHz
3) Stel de spanning in met DIGI + VRM -> Core Voltage Suspension -> Voltage Floor

Maar...

5,05 in FPU Julia - geen kans, het beste wat je kunt doen is ~4,9 met een goede CPU
5,05 in YCruncher - haalbaar met een goede CPU
5,05 in Cinebench - GEMAKKELIJK

Er zijn ook verschillende manieren om statische OC op X3D te doen, ik heb er hier een beschreven (vereist ook de mogelijkheid om de spanning aan te passen)

Als je voor all core OC gaat, kun je de volgende hack proberen.
Ik heb deze ook alleen op ASUS GENE getest.

1) Ik heb gemerkt dat wanneer je BCLK2 >= 100,5 instelt, het boosting-algoritme anders werkt. Meestal zullen je cores boosten naar FMAX - 200 MHz. Als je CPU besluit om sommige cores hoger te boosten, zal hij dat doen en ook de frequentie van andere cores laten vallen. Ik weet niet zeker of dit een bug of een feature is.

2) We kunnen het bovenstaande gedrag misbruiken en de maximale frequentie van alle cores beperken tot FMAX - 200 MHz. Dit voorkomt dat je CPU boven deze frequentie boost, daarom zal hij ook nooit de frequentie van een core eronder laten vallen (aangezien dit volgens stap #1 alleen gebeurt als sommige cores hoger boosten).

3) De bovenstaande 2 stappen voor 7800X3D geven ons CPU CLOCK == (5050 - 200) * 1,005 == 4874,25. Vanuit deze staat kunnen we verder tweaken door
1. FMAX te verlagen met de negatieve offset
2. BCLK2 te verhogen
3. Curve Optimizer aan te passen
En hier is ook een ander antwoord over statische OC dat kan helpen

Het bestand in de bijlage bevat versie 1.71 van de RopBench-tool.
De SHA-256 van het originele archief is: b824fc9745d5056426b6e3ed99b96c6d262ebc816a6500eeb1f46881d99614b3

Dit is slechts een kleine update. In deze versie:

• Een opstartfout verholpen wanneer cores geen veelvoud van 8 zijn, zoals op 7600X of 7900X (Met dank aan @Veii voor het vinden ervan en @RedF voor het melden ervan)
was ropbench nu aan het bekijken en ik moet zeggen dat ik het geweldig vind hoe je de core2core-ding hebt geïmplementeerd.. dus, over het algemeen, op een 2 ccds cpu wat is een goede reeks waarden?

Nieuw persoonlijk record!

CPU:
BCLK 105 - LLC6 - Scaler X8 - Boost Clock (-) 175MHz, STABIEL, SHA3, etc.

• Spread Spectrum: Uitgeschakeld
  • PBO Menu: Medium Load Boosit: Ingeschakeld
  • PBO: Standaard CPU-limieten

View attachment 2647422 View attachment 2647423

PSU: Corsair RMx Shift Series RM1000x 80PLUS Gold

RAM: 6200MT/s CL28 36 32 30 / 2200FCLK
VDD: 1.45v VDDQ/IO: 1.30v VSOC: 1.24v

3DMARK TIMESPY:
CPU Score: 15089 - Gerangschikt # 73
van 178.914 resultaten ingediend voor Ryzen 7 7800X3D.

View attachment 2647419

View attachment 2647420 View attachment 2647421
Je staat eigenlijk op de 28e plaats.

Image

3DMARK Fire Strike:
Stabiel dagelijks

Image
Image

Image

RAM: 6200MT/s CL28 36 32 30 / 2200FCLK
VDD: 1.45v VDDQ/IO: 1.30v VSOC: 1.24v
Aida64 Latentie: 57.5ns / 55.7ns Safe Mode - Iets slechter vs. 5.3GHz Profiel: BCLK 105 - LLC:4 - Scaler X6 - Geen boost limiet: 57.2ns / 56.7ns CL26@ 1.55VDD

PSU:
Corsair RMx Shift Series RM1000x 80+ Gold

GPU: Gigabyte Gaming OC RTX 4090 +200 Core +400 Mem

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Hallo.
Helemaal nieuw hier.
Ik leer OC, dus ik heb een aantal tutorials op internet gevolgd, zoals Skatterbencher en Buildzoid.
Ik behaal naar mijn mening goede prestaties en ben tevreden.
Maar één ding dat me stoort, is "de instabiliteit" van mijn temperaturen...

Hoe kan ik wat meer stabiliteit in mijn klok hebben, zodat mijn fans stabieler zijn in rotatievariatie.

Alvast bedankt

(sorry voor mijn slechte Engels, maar het is niet mijn moedertaal)

Attachments

Hoi.
Helemaal nieuw hier.
Ik leer OC, dus ik heb een aantal tutorials op internet gevolgd, zoals Skatterbencher en Buildzoid.
Ik behaal naar mijn mening goede prestaties en ben tevreden.
Maar één ding dat me stoort, is "de instabiliteit" van mijn temperaturen...

Hoe kan ik wat meer stabiliteit in mijn klok hebben, zodat mijn fans stabieler zijn in rotatievariatie.

Bedankt vooraf

(sorry voor mijn slechte Engels, maar het is niet mijn moedertaal)
De chip is ontworpen om op deze manier te werken: gebruik alle spannings-/temperatuurruimte om de best mogelijke prestaties te krijgen
x3d-chips zijn ook moeilijker te koelen omdat er meer silicium zit tussen de daadwerkelijke kern en de IHS
Als je bereid bent wat prestaties op te offeren, kun je de ECO-modus activeren of je PPT verlagen. Misschien kan een lagere MaxTemp ook werken

De chip is ontworpen om op deze manier te werken: gebruik alle spannings-/temperatuurruimte om de best mogelijke prestaties te krijgen
x3d-chips zijn ook moeilijker te koelen omdat er meer silicium zit tussen de daadwerkelijke kern en de IHS
Als je bereid bent om wat prestaties op te offeren, kun je de ECO-modus activeren of je PPT verlagen. Misschien kan het instellen van een lagere MaxTemp ook werken
Ik begrijp dat er oscillatie zal zijn... maar ik wil het stabieler hebben.
Omdat dit gebeurt, zelfs in de inactieve toestand.

Ik denk dat ik gewoon de fanhysteresis zal aanpassen omdat ik de behaalde prestaties leuk vind. lol
Hoe dan ook, bedankt voor je antwoord!

Welke voor gaming? Bijna dezelfde prijs nu? 7800x3d of de 7900x3d?
7800x3d.

7900x3d heeft slechts 6 cores met 3DVcache en is de meest nutteloze CPU ooit.

7800x3d.

7900x3d heeft slechts 6 cores met 3DVcache en is de meest nutteloze CPU ooit.
Kan bevestigen, ik heb er een paar weken een gehad.

Bedankt, dat werkt geweldig. Het is super handig om zoiets simpels te hebben om PBO-waarden te veranderen terwijl er getest wordt.
Ook is Ryzen Master Tool zojuist bijgewerkt en biedt nu dezelfde functionaliteit. U kunt CO-waarden in Windows aanpassen zonder opnieuw op te starten. De tool die ik hierboven heb gelinkt, heeft echter lagere prestatiekosten als u ze beide op de achtergrond laat draaien.

Wat wordt met de nieuwste ASUS-bioses beschouwd als een goede Cinebench R23-score voor een 7800x3D? Op een schone Windows 11 Pro-installatie haal ik ongeveer 17400 in Cinebench. Dit lijkt een iets lagere score te zijn in vergelijking met wat ik online en in dit forum heb gezien, maar misschien komt dat door de bios-versie? Ik gebruik de nieuwste bios voor mijn board, een ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI (micro-itx).

Wat is de beste manier om FCLK/VSOC te testen? Ik krijg wat resultaten waarvan ik denk dat ze een beetje raar zijn voor PBO/curve en ik denk eerst dat ik FCLK 100% moet vastleggen en hoe laag ik VSOC onder sommige tests voor PBO draai.

5,361 - 5,380 of 9,078 Posts