Overclock.net banner
1 - 20 of 50 Posts

SPL Tech

· Premium Member
668 Posts
Discussion starter · #1 ·
Ik draai op 4k 144 hz. Specificaties zijn:

11700k @ 50x multiplier, 102 mhz basissnelheid = 5,1 GHz all core 1,41v., CPU geheugen ring cache 4,5 GHz.
4090 FE @ 3000 Mhz, 133% (600W) vermogenslimiet, +1315 MHz op het RAM
32 GB (totaal) Corsair dual channel DDR4 4700 Mhz. CL18-26-26-26 Gear 2, geheugencontroller 1,175 Mhz., 1,5v
Windows 10

Ondanks dit, zie ik vaak in MSI afterburner dat ik geen 144 FPS haal, maar ook mijn GPU zit nergens in de buurt van 100% en ook de vermogenslimiet niet, maar ook het CPU-gebruik, VRAM-gebruik of DRAM-gebruik niet. Niets zit op 100%. Dus wat is er aan de hand? Waarom wordt de GPU niet harder belast?

Krijg je geen 144FPS bij solitaire? csgo? cyberpunk?

Welke instellingen in de game? Welke resolutie?

Heb je de 3DMark-benchmark geprobeerd en het resultaat vergeleken met andere pc's met vergelijkbare specificaties?

Ik kan niet veel zien met uw schermafbeelding. Over het algemeen zou ik zeggen dat als u een GPU-intensief programma zoals Furmark uitvoert en uw GPU minder dan 80% benut, ik een CPU-bottleneck zou suggereren.
Welke programma's gebruikt u om het GPU-gebruik te testen? Wat is uw GPU-gebruik?

Test opnieuw met GPU en CPU op standaardinstellingen.

U heeft een 4090FE, die behoorlijk krachtig is. Ik ben er zeker van dat zelfs bij een 4K-resolutie veel programma's deze GPU niet maximaal zullen belasten, vooral als ze slecht gecodeerd zijn. Moderne GPU's verhogen en verlagen de boost ook automatisch als reactie op stroomschommelingen en warmte. Ik betwijfel of u zelfs in een perfect scenario 100% gebruik van uw GPU zult kunnen krijgen.

Meestal als ik naar pc-gebruik begin te kijken, als ik ervan uitga dat de game redelijk geoptimaliseerd is en uw GPU niet 100% benut, dan wacht deze meestal op instructies van de CPU, die op zijn beurt kan wachten op het RAM, dat kan wachten op uw HDD, SSD, NVMe.

Zijn er CPU-kernen die voor 90-100% worden gebruikt? Zo ja, dan zou ik een CPU-bottleneck vermoeden, zelfs bij een 4K-resolutie... Slecht gecodeerde games, benchmarks zullen niet meer dan één tot vier cores gebruiken, en uw 4090FE vereist een beest van een CPU om het allerbeste eruit te halen.

Het hangt echt af van het spel dat je speelt. Er zijn nogal wat games die geen 100% GPU of CPU gebruiken, omdat ze nu eenmaal zo gecodeerd zijn. In MSFS bijvoorbeeld haal ik heel zelden meer dan 90% GPU-gebruik, en dat is met alle instellingen maximaal.

Ook als je meer FPS wilt, zou je echt moeten overwegen om de Gear2-instelling te laten vallen en te kiezen voor een lagere MHz op je RAM, met betere timings maar in Gear1. Het aanpassen van je secundaire en tertiaire timings heeft ook een grote impact in CPU-intensieve games en verhoogt over het algemeen de FPS. Gear2 is een killer voor DDR4 en mag alleen worden gebruikt met DDR5.

Zelfs als het op 4k staat, zal de 11700k een 4090 niet in al zijn games tot het uiterste drijven. Ik had vroeger een 9900k op 5,1 GHz, wat erg vergelijkbaar is met een 11700k en met een 3080 zat hij op de rand van zijn mogelijkheden. Toen ik een upgrade uitvoerde, zag ik een behoorlijke verbetering in GPU-gebruik en de algehele vloeiendheid van het spel. De 4090 is in feite 2x een 3080, dus ik denk dat dit, + de DDR4 in Gear2 + sommige games niet zo geweldig geoptimaliseerd zijn, zou resulteren in je minder dan 100% GPU-gebruik.

• Rep+
Reactions: derlarbz
Ik weet niet zeker of ik ooit een game heb gezien die elke statistiek naar 100% gebruik duwt - dat zul je nooit zien. Die GPU is een raket, het zou me niet verbazen als hij in de meeste scenario's/games onder de 100% zit. Ik zou je in-game en NVCP-instellingen controleren. Met een kaart die zo krachtig is, zullen je frames bijna altijd je monitor overtreffen (tenzij je een 1000hz-scherm hebt). Sommige game/GPU-instellingen kunnen ervoor zorgen dat de kaart de prestaties en het gebruik terugschroeft zodra hij de framecap bereikt - Als je vsync gebruikt, wordt de framerate begrensd, Reflex doet dit ook, net als de oude versie van Reflex; Low latency mode - De game heeft er ook veel mee te maken... bijvoorbeeld Jedi Fallen Order is begrensd op 144Hz... gooi er zoveel paardenkracht op als je wilt, het zal de 144FPS niet overschrijden en je GPU zal alleen zo hard werken als nodig is om dat doel te bereiken - dus je zou hier geen 100% gebruik of stroomverbruik zien.

Eerlijk gezegd, er kan veel aan de hand zijn. Je kunt je systeem op de proef stellen en met MSI Kombustor controleren op knelpunten of stroomproblemen. Mijn methodologie is hier waarschijnlijk niet waterdicht, maar het zou je in ieder geval een uitgangspunt moeten geven waar het knelpunt zich bevindt.

Schakel eerst alle vsync, gsync, low latency mode in NVCP uit en zorg ervoor dat je niets gebruikt om je framerate te begrenzen - laat de 4090 vliegen! Start de burn-in test in volledig scherm met maximale instellingen, ga dan met alt tab uit en start tegelijkertijd de CPU-brander. Plaats dan de burn-in test weer op de voorgrond en laat je systeem gewoon draaien terwijl je de grafieken observeert (een tweede monitor helpt HIER ECHT)....op dit punt zouden zowel CPU als GPU op 100% gebruik moeten staan en je GPU zou 100% stroom moeten trekken....deze statistieken zouden vlak moeten zijn of zo dicht mogelijk daarbij. Ik weet dat het niet veel is om mee te werken, maar ik hoop dat het een beetje helpt.

Mijn 2 cent - Met een GPU die zo krachtig is, zou je er goed aan doen om een framecap in te stellen; en gebruik vsync+gsync+reflex\LLM voor de soepelste, boterachtigste gameplay die je je kunt voorstellen zonder prestatiedips, zonder framedrops en zonder screen tearing. (als je het geld voor een 4090 hebt uitgegeven maar niet voor een officieel GSYNC-scherm bent gegaan, dan heb je het VERKEERD gedaan lol, maar FreeSync zou op dezelfde manier moeten werken)

• Rep+
Reactions: bombastinator
Ik draai 4k 144 hz. Specificaties zijn

11700k @ 50x multiplier, 102 mhz base clock = 5.1 GHz all core 1.41v., CPU memory ring cache 4.5 GHz.
4090 FE @ 3000 Mhz, 133% (600W) power limit, +1315 MHz op de RAM
32 GB (totaal) Corsair dual channel DDR4 4700 Mhz. CL18-26-26-26 Gear 2, memory controller 1,175 Mhz., 1.5v
Windows 10

Ondanks dit, zie ik vaak in MSI afterburner dat ik geen 144 FPS haal, maar ook mijn GPU zit niet in de buurt van 100% en de power limit ook niet, maar ook het CPU-gebruik niet, VRAM-gebruik of DRAM-gebruik. Niets zit op 100%. Dus wat is er aan de hand? Waarom wordt de GPU niet harder gepusht?

View attachment 2620818
de cpu hoeft niet op 100% te staan om een bottleneck te hebben. Games plannen specifieke cores om specifieke taken uit te voeren, als je (op je eerste 4 of 6 cores als voorbeeld) 100% in totaal hebt, kan dat al een bottleneck zijn.

Maar ja, de vuistregel is dat als je gpu niet 95+% kan halen, het je cpu/ram is. Er zit geen code in een game die de gpu verbiedt om bijvoorbeeld voorbij de 70% te gaan, dus het is ALTIJD je cpu/ram.

De 4090 is simpelweg zo krachtig dat een 11700k het gewoon niet meer redt, zelfs soms op 4k.

Ja, de totale CPU-gebruik is volkomen irrelevant. Elke thread die niet doet wat hij op tijd moet doen, kan de bottleneck zijn, en zelfs in deze gevallen kunnen de polling rates van veelvoorkomende monitoring software vaak niet snel genoeg zijn om gebruikspieken te zien.

Als je geen soort framerate-limiter gebruikt, of die limiet niet haalt, en je GPU bijna niet maximaal belast is, dan is het vrijwel zonder uitzondering een CPU/geheugen-bottleneck.

Als iemand met een 11900k (standaard 4,8 GHz all core met 5,3 GHz single core boost) en 32 GB dual rank cl14 3733 (gear 1) heb ik gevallen gevonden waarin zelfs mijn 6900XT wordt gebottlenecked door genoemde cpu en geheugen, zelfs op 4k. Het gebeurt niet vaak, maar bepaalde cpu-intensieve games zullen dit laten zien. In BF2042 zal mijn 11900k op of bijna 100% gebruik zijn op 128 spelers maps op 4k met een mix van ultra en lage graphics (ultra textures, aa, mesh, etc.) en mijn gpu zit vaak op 93-98% tops.

Dit krijg je, zelfs op 4K in sommige games.

Discussion starter · #11 ·
de CPU hoeft niet op 100% te staan om een bottleneck te hebben. Games plannen specifieke cores om specifieke taken uit te voeren, als je (op je eerste 4 of 6 cores als voorbeeld) in totaal 100% hebt, kan dat al een bottleneck zijn.

Maar ja, de vuistregel is dat als je GPU niet 95+% kan halen, het je CPU/RAM is. Er is geen code in een game die de GPU verbiedt om bijvoorbeeld boven de 70% te gaan, dus het is ALTIJD je CPU/RAM.

De 4090 is simpelweg zo krachtig dat een 11700k het gewoon niet meer aankan, zelfs soms op 4k.
Maar het punt is dat ik de CPU niet voor 100% benut. Zoals in de bovenstaande game, schommelde ik rond de 50% benutting op de CPU.

Discussion starter · #12 ·
Geen 144FPS bij solitaire? csgo? cyberpunk?

Heb je de 3DMark-benchmark geprobeerd en het resultaat vergeleken met andere pc's met vergelijkbare specificaties?
Verschillende games. Deze was Star Wars Return of the Jedi. Draait met alle maximale instellingen 4k 144hz.

Discussion starter · #13 ·
Ik weet niet zeker of ik ooit een game heb gezien die elke statistiek tot 100% benutting pusht - dat zul je nooit zien. Die GPU is een raket, het zou me niet verbazen als hij in de meeste scenario's/games onder de 100% zit. Ik zou je in-game en NVCP-instellingen controleren.
Ja, maar het punt is dat ik 4k 144 gz gsync gebruik, dus elke keer dat ik minder dan 144 FPS krijg, wat vaak voorkomt, zou de kaart harder moeten draaien. Hij zou alleen onder de 100% moeten zitten als de FPS op 144 staat. De NV CP staat op alle standaardinstellingen. Het enige wat ik heb gedaan, is een framelimiet van 144 FPS instellen. Geen andere wijzigingen.

Maar het punt is dat ik de CPU niet voor 100% benut. Zoals in het bovenstaande spel, schommelde ik rond de 50% benutting van de CPU.
Als je meer dan 30% gebruik van de CPU krijgt, zou het een CPU-bottleneck zijn, als je meer krijgt - je CPU heeft het moeilijk.
Schakel over naar DDR5, waarom zou je met deze setup voor een 4090 gaan in plaats van een 4080?
Je monitor is als 2-3 gpu/cpu series in de toekomst, pas dan zal het goed werken.
Nu is een goed moment voor een hoge refresh rate 1440p zoals 165hz +

Je zult bijna nooit 100% CPU-gebruik in games zien. Ze kunnen gewoon niet alle cores voor 100% belasten. Ze zullen gewoon een paar cores op 100% belasten.

Discussion starter · #16 ·
Geen 144FPS halen bij solitaire? csgo? cyberpunk?

Over het algemeen zou ik zeggen dat als je een gpu-intensief programma zoals Furmark uitvoert en je gpu minder dan 80% benut, ik een CPU-bottleneck zou suggereren.
Hier is mijn 3D Mark-score. In dit geval bereik ik 100% GPU-gebruik zoals verwacht. Maar in games niet zozeer...
Rectangle Font Screenshot Parallel Software

Rectangle Azure Slope Font Plot

Je wordt beperkt door de processor en zelfs in de 3DMark Time Spy-test kun je dit zien, omdat in het eerste deel van test 1 en het tweede deel van test 2 het GPU-gebruik daalt. Ik heb hetzelfde met de 10850k, nou ja, helaas is de rtx 4090 een monster en heeft een sterke cpu nodig

bekijk mijn tests

eerste test time spy
standaard processor, overgeklokte gpu
tweede test
cpu overgeklokt (turbo ratio offset +2) gpu standaard
GRAFISCH resultaat beter met gpu standaard instellingen met overgeklokte cpu dan de omgekeerde situatie
omdat toen de cpu op standaard stond, het gebruik van de overgeklokte gpu daalde tot 70%, na het overklokken van de cpu daalt het gpu-gebruik tot 81%, de kaart wacht minder lang op data van de processor
derde test
gpu oc, cpu oc scoort het best, maar opnieuw meer gpu beperkt omdat in deze test het gpu-gebruik daalde tot 78% (ook cpu zet geen maximale turbo ratio, misschien werkte er een proces op de achtergrond, als het naar 5,4 GHz zou springen, zou het resultaat waarschijnlijk verbeteren)

1 - 20 of 50 Posts